Nieuws

9 inzichten over vrijwilligersverzekeringen

Vrijwilligersorganisaties krijgen steeds vaker te maken met vragen over aansprakelijkheid en verzekering. Zeker sinds de invoering van de WBTR groeit de behoefte aan duidelijkheid: wat betekent de wet voor vrijwillige bestuurders? En hoe goed dekt de verzekering de risico's die vrijwilligers lopen?
Lees meer

Waarom doet Hoeflo mee aan de VCP-pool?

Vertrouwens Contactpersonen-pool van start Na een goede voorbereiding is op 1 mei de VCP-pool van LochemDOET van start gegaan. Vier getrainde vrijwilligers staan nu klaar als Vertrouwens Contactpersonen (VCP) voor vrijwilligersorganisaties in de gemeente Lochem. Wat doen VCP’s voor jouw organisatie? Een VCP biedt een luisterend oor voor vrijwilligers die te maken hebben met ongewenst gedrag of een sociaal onveilige situatie. Soms is een gesprek met een buitenstaander nodig om de situatie intern op te lossen. Ook helpt een VCP bij het opstellen van preventiebeleid rondom sociale veiligheid, zoals een gedragscode en het bespreekbaar maken van gedrag binnen je team. Hoe werkt het in de praktijk? Twee organisaties maken al gebruik van de VCP-pool: Het Stadshuus in Lochem en Dorpshuus Hoeflo in Harfsen. Joke Tijhuis, bestuurslid van Hoeflo, vertelt: “Wij willen dat Hoeflo een plek is waar iedereen zich welkom en veilig voelt. Het bestuur is verantwoordelijk voor een sociaal veilige omgeving. Daarbij realiseren we ons ook dat in de ideale situatie zich nooit iets vervelends voordoet, maar waar mensen zijn schuurt het soms. Dat hoeft niet erg te zijn, als er ruimte is om dit te bespreken, we kunnen van elkaar blijven leren. Het is belangrijk om een veilige plek te bieden voor vrijwilligers. De VCP’s zijn neutraal en getraind door LochemDOET, wat ons als organisatie ontzorgt. Ze nemen jaarlijks deel aan ons vrijwilligersoverleg, zodat ze bekend raken met onze organisatie en vrijwilligers hen ook leren kennen. We zijn blij met deze samenwerking en vertrouwen erop dat we samen bijdragen aan een fijne plek voor vrijwilligers en bezoekers.” Ook meedoen met jouw organisatie of wil je meer weten? Stuur een e-mail naar [email protected]. LochemDOET biedt jaarlijks trainingen voor nieuwe VCP’s en scholing voor getrainde VCP’s. Bekijk de data op LochemTRAINT.
Lees meer

Op Excursie met LochemDOET

Burgerboerderij de Patrijs
Lees meer

Handleiding voor beginnende penningmeesters

Deze penningmeestergids bevat een snelcursus boekhouden en bovendien een keur van andere onderwerpen die voor elke penningmeester van belang zijn en waarvan gebleken is dat die in de praktijk nogal eens voor vraagtekens en hoofdbrekens zorgen. Veel hoofdstukken van deze unieke gids zijn ook interessant voor andere bestuurders dan penningmeesters én natuurlijk ook voor leden van kascommissies. Niet kosteloos, maar wellicht erg waardevol. De Penningmeestergids is alleen verkrijgbaar als pdf – u kunt de pdf op uw beeldscherm lezen en/of zelf afdrukken op A4-formaat. Bestellen door overmaken van € 14,85 naar NL20 INGB 0003956193 (M. den Ouden); vermeld in de omschrijving uw e-mailadres en u krijgt de pdf toegestuurd! (Als uw bank het @-teken niet accepteert kunt u daarvoor in de plaats een X schrijven.)
Lees meer

Nieuwsbrief voorjaar 2025

We hebben weer een nieuwsbrief voor je. Hierin lees je onder andere mooie verhalen van vrijwilligers, leuke vrijwilligersvacatures en hebben we iets nieuws voor je: we gaan op excursie! Ga je mee? Veel leesplezier!
Lees meer

Trends vrijwillige inzet 2025

NL Voorelkaar deelt elk jaar de trends in vrijwillige inzet. Een waardevol en inspirerend overzicht. Trends in vrijwilligerswerk 2025 Trend 1: Digitalisering vrijwilligerswerk (& AI toepassingen) Vrijwilligerswerk digitaliseert - net zoals de rest van de wereld - razendsnel. Zoeken, vinden en connecten gebeurt steeds meer online. LochemDOET is er een voorbeeld van. Maar ook op inhoud zie je dit terug: van taalcoaching via Zoom tot het organiseren van virtuele evenementen. Trend 2: MICRO vrijwilligerswerk & FLEX K orte, laagdrempelige taken zonder lange termijn verplichtingen — wint snel terrein. Denk aan een middag helpen bij een voedselbank, een workshop geven, of online een campagne ontwerpen. Trend 3: Bedrijfs- of medewerkersvrijwilligerswerk Steeds meer bedrijven integreren vrijwilligersdagen, skills-based projecten of sponsorprogramma’s in hun beleid. 26% van de bedrijven in Nederland organiseert de maatschappelijke inzet van werknemers. Bij bedrijven met meer dan 250 werknemers stijgt dit zelfs naar 54%. Trend 4: THEMA & WAARDE gebonden vrijwillige inzet Vrijwilligers kiezen steeds vaker voor projecten die aansluiten bij persoonlijke waarden of maatschappelijke thema’s . Denk aan duurzaamheid, mentale gezondheid, diversiteit of armoedebestrijding. Jongeren zijn hierin koplopers: denk aan actuele issues als klimaatactie of LHBTQIA+-rechten. Trend 5: Impact meten Het meten van de maatschappelijke impact van vrijwilligerswerk is cruciaal geworden voor fondsenwerving, transparantie en verbetering van projecten. Het is daarbij handig om vrijwilligers te inspireren en betrokken te houden. Zo noemt 42% van de vrijwilligers in dit onderzoek het heel belangrijk dat het vrijwilligerswerk duidelijk zinvol/nuttig is. Trend 6: Informeel en intergenerationeel vrijwilligerswerk COMMUNITY BUILDING Bouwen aan sociale cohesie Informeel en intergenerationeel vrijwilligerswerk groeit snel, gedreven door de behoefte aan sociale verbinding en duurzame gemeenschappen. Wil je alles lezen download dan het gratis E-book.
Lees meer

Kennisboostweek Vrijwilligerswerk maart '25

Een week lang Webinars over allerlei interessante onderwerpen. Georganiseerd door het NOV en deelname is gratis.
Lees meer

Sociaal veilig vrijwilligen. Goed geregeld?!

Als organisatie wil je graag dat je vrijwilligers in een prettige en sociaal veilige omgeving actief kunnen zijn. Doe mee met deze enquete. Hierin onderzoeken we samen hoe we deingen geregeld hebben en hoe het nog beter kan..
Lees meer

Doe vrijdag 14 en/of zaterdag 15 maart 2025 mee aan NLdoet

Doe een dag ertoe bij een sociale organisatie in jouw gemeente! Je kunt kiezen uit allerlei soorten activiteiten. Voor ieder wat wils! Je helpt een organisatie bij een activiteit die ertoe doet. Het Oranje Fonds is blij dat je - samen met duizenden andere vrijwilligers - meedoet aan NLdoet. Dankzij jouw inzet maken we er een dag van die ertoe doet! #jijdoetertoe  Dat is wat wij tegen je willen zeggen. Of je nu een NLdoet activiteit organiseert met jouw organisatie, of je inzet als vrijwilliger. Vrijwilligerswerk dóet ertoe. Daarom organiseert het Oranje Fonds NLdoet.nl , samen met duizenden organisaties in het land. Met als motto: #jijdoetertoe. Om je alvast wat inspiratie te geven, vind je hieronder een aantal NLdoet activiteiten in de gemeente Lochem waarvoor vrijwilligers nodig zijn. We hopen dat je een mooie vrijwilligersactiviteit vindt! Groene klauwen in het bos of verf achter je oren! Organisatie: Vereniging Scoutinggroep Jan Van Riebeeck Datum activiteit: 15-03-2025 Meld je direct aan → Speeltuin aan de Oranjelaan zomer klaar maken Organisatie: Buurt- en Speeltuinvereniging N.O.K. Datum activiteit: 15-03-2025 Meld je direct aan → Speeltuin Wieken zomer klaarmaken Organisatie: Buurt- en Speeltuinvereniging N.O.K. Datum activiteit: 15-03-2025 Meld je direct aan → Schoonmaakactie en activiteiten met ouderen. Organisatie: Plaatselijk Belang Harfsen-Kring van Dorth Datum activiteit: 14-03-2025 Meld je direct aan → Buiten tafel scouting Kompasnaald Organisatie: Vereniging Scouting Kompasnaald Gorssel Datum activiteit: 15-03-2025 Meld je direct aan →
Lees meer

Nieuwsbrief januari 25

Start het jaar positief en schrijf je in voor een leuke training, bijeenkomst. Of kies voor vrijwilligerswerk.
Lees meer

Wat kunnen lokale experts betekenen voor jouw organisatie?

Deze Lochemse experts helpen lokale organisaties Een werkend leven lang vol expertise en ervaring. Henny en Alice, beide recent gepensioneerd, stellen hun kennis en kunde vrijwillig ter beschikking aan maatschappelijke organisaties in de gemeente Lochem. De een als vertrouwenscontactpersoon en de ander als expert op het gebied van organisatorische vraagstukken. Wat kunnen zij zoal betekenen voor de lokale clubs en verenigingen? Alice kan niet wachten om aan de slag te gaan voor organisaties in de regio. Of het nu op communicatievlak is of een facilitair vraagstuk: ze staat in de startblokken. In haar werkend leven hield ze zich bezig met communicatie en facilitair management, met als laatste werkgever Politie Nederland, waar ze producten- en dienstenmanager huisvesting was en vanuit die rol projectleider voor landelijke aanbestedings- en implementatieprojecten. “Ik zit niet graag stil, dus toen ik stopte met werken, was ik intussen al aan een vrijwilligersproject begonnen. Het leukst vind ik het om beleid en visie handen en voeten te geven en dit samen te doen met bevlogen mensen. Daarom ben ik expert geworden voor BestuurdersCentraal. Nu kan ik van betekenis zijn voor lokale organisaties zodat zij hun vrijwilligerswerk goed kunnen doen.” BestuurdersCentraal is een landelijk platform waar bestuurders binnen een lokaal netwerk kennis, kunde en ervaringen uitwisselen. In Gelderland doet onder andere de gemeente Lochem hieraan mee. Alice is een van de aangesloten experts. Bestuurders kunnen zich bij haar melden als ze ergens tegenaan lopen en waar ze iemand bij kunnen gebruiken die even meedenkt. “Het kan om heel concrete vragen gaan, zoals: hoe werven we nieuwe vrijwilligers? Of hoe pakken we een verbouwing van ons pand aan? Een nieuwe website opzetten, wat komt daar allemaal bij kijken en hoe bereik ik mijn doelgroep?” Alice neemt de besturen mee in het proces van begin tot eind en neemt het werk uiterst serieus. “Besturen van lokale organisaties zijn erg belangrijk. Ze zorgen ervoor dat kinderen kunnen sporten, dat er leuke evenementen plaatsvinden en dat buurtbewoners zich prettig voelen in hun wijk. Daarbij wil ik ze graag ondersteunen, want ze hoeven natuurlijk niet alles maar zelf te doen. Ze hebben vaak al veel te doen namelijk. En juist iemand van buitenaf met bepaalde kennis van zaken en een frisse blik kan ervoor zorgen dat de club weer verder groeit en bloeit.” In tegenstelling tot Alice, die met organisaties een traject aangaat als het vraagstuk zich daarvoor leent, is het werk van Henny van kortere duur: een of twee gesprekken. “Mijn medevrijwilligers die dit ook doen en ik zijn aanspreekpunt voor besturen en vrijwilligers bij kwesties die graag in vertrouwen willen bespreken.” Waar grote clubs vaak een intern vertrouwenspersoon hebben, is dat bij kleinere vrijwilligersorganisaties niet het geval. “In dat geval kunnen ze bij mij terecht als extern vertrouwenscontactpersoon. Ik bied als eerste aanspreekpunt een luisterend oor en verwijs door. Vaak gaat het om zaken die binnen een organisatie spelen, zoals grensoverschrijdend gedrag, pesten en conflicten. Maar het kan ook zijn dat je als vrijwilliger eigenlijk niet op je plek zit, maar dat niet goed durft aan te geven. In alle gevallen luister ik naar wat iemand te zeggen heeft en denk ik mee over wat een logische stap zou zijn.” De werkervaring die Henny heeft als HR-adviseur en manager komen erg goed van pas in haar rol als vertrouwenscontactpersoon. “Ik heb natuurlijk veel ervaring met gesprekken voeren en weet hoe organisaties in elkaar steken. Ook weet ik dat preventie belangrijk is. Daarom kom ik graag bij organisaties langs om te vertellen over wat de vertrouwenscontactpersonen kunnen betekenen. Zo maken we ook onderwerpen als grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar binnen een organisatie.” De expertpool is onderdeel van het BestuurdersCentraal netwerk in Lochem. Besturen en vrijwilligers die graag kennis zouden maken met een van de experts kunnen contact opnemen met Sonja Peterse via [email protected] of 0633081713. Ook besturen die bij het netwerk willen aansluiten, kunnen contact zoeken evenals mensen die zelf hun expertise willen aanbieden ten behoeve van maatschappelijke organisaties.
Lees meer

Maatschapplijke impact maak je samen!

Nieuwsbrief over de Lochemse Beursvloer.
Lees meer

Kennisboostweek november 2024

Een week vol webinars met frisse inzichten over vrijwilligerswerk. Door het NOV
Lees meer

BestuurdersCentraal nieuwsbrief juli 2024

Maak kennis met onze nieuwe experts, kijk vooruit naar het nieuwe trainingsprogramma en schrijf je alvast in voor de Beursvloer.
Lees meer

Zomer nieuwsbrief LochemDOET

Blik terug maar vooral ook vooruit met nieuwtjes van LochemDOET
Lees meer

kennisboostweek maart 2024

Het was een ware kennisexplosie in de Kennisboostweek afgelopen maart. Heb je niet alles kunnen volgen en wil je graag nog iets terugkijken? TIP: Grenzen tussen vrijwilligerswerk en betaald werk
Lees meer

NL-DOET reportage

LochemDOET op reportage tijdens NLdoet 15 en 16 maart was weer het landelijke vrijwilligersevenement NLdoet. Ook in de gemeente Lochem hebben verschillende organisaties de handen uit de mouwen gestoken en andere inwoners uitgedaagd om een dag te helpen. Gerdie Kreunen en Sonja Peterse zijn vrijdag op pad geweest en hebben vier van de twaalf lokale initiatieven bezocht.  Klus 1: Opfleuren schoolplein en dorpskern Harfsen Eerst op pad naar Harfsen waar de Beatrixschool, Plaatselijk Belang Harfsen en Circulus, samen met kinderen, opa’s, oma’s en ouders lekker buiten aan de slag zijn. Hans Enderink vertelt dat er bij school en het bejaardencentrum in de bloembakken bloembolletjes, viooltjes, bloemetjes en zaaimatjes worden geplant, waardoor de lente fleurig kan beginnen. Er is ook een opruimactie. Maar Harfsen is zo schoon, er valt op het industrieterrein na, weinig op te ruimen. Goed nieuws voor Harfsen, beetje saai voor de opruimploeg. Klus 2: Herinrichting Leussinkbad Laren Het zwembad in laren gaat verduurzamen, vertelt Elvira Kuilman vol trots. Maar voor de eerste zwemmers op 5 mei in het bad kunnen duiken, moet het eerst schoon. Vandaag maken ze met een groep vrijwilligers het zwembad schoon en de perkjes weer netjes. Het water van het zwembad is groen. Er heeft nog nooit zoveel regenwater in gezeten. Naast blaadjes en blubber komen er kikkertjes en allerlei andere beestjes tevoorschijn in het bad. Een flinke klus dus, maar met de zon erbij is het mooi werk. Het hele jaar door wordt er met zon 35 vrijwilligers samengewerkt in het zwembad. Er is altijd wel iets te klussen of te doen. Het is een gezellig team, Elvira geeft aan dat ze best nog wat jonge aanwas kunnen gebruiken. Klus 3: kruidentuin de Bleike voorjaars klaar Kruidentuin De Bleike is onderdeel van de stichting Historisch genootschap Lochem. Vandaag zijn jongeren van het Zonecollege Borculo samen met vrijwilligers aan de slag om de kruidentuin weer voorjaarsklaar te maken. Met 15 man sterk wordt de tuin onder handen genomen. Als wij bij de kruidentuin arriveren is het al bijna tijd voor lunch. Daar wordt ook goed voor gezorgd door de dames van de “catering“. Er wordt nog volop met takken gesjouwd en met een grondboor worden de paaltjes met de toelichting van wat waar groeit in de tuin geplaatst door de jongeren. Een mooie samenwerking tussen de jongeren en vrijwilligers. In het seizoen zijn elke woensdagmiddag de vrijwilligers aan het tuinieren. De tuin is de hele week vrij toegankelijk voor bezoekers. klus 4: Soep maken voor de voedselbank In de keuken van het Stadshuus komen de heerlijk geuren je al op de trap tegemoet. Er worden soepen gemaakt voor de voedselbank. Gerrie (vrijwilliger van het Stadshuus) vertelt dat ze vier verschillende soepen gaan maken. De werkbank ligt vol met verse groenten. Het wordt courgette- pestosoep, mosterdsoep, groente- en tomatensoep. Alles vers gesneden en gemaakt door vrijwilligers van het Stadshuus en 3 vrijwilligers die zich hebben aangesloten vanwege NLdoet. Voor de voedselbank zijn best strenge eisen aan wat je kunt aanleveren, i.v.m. met de richtlijnen van de Voedsel en warenwet. De soepen worden daarom gemaakt eerst afgekoeld en ingevroren en dan afgeleverd bij de voedselbank. Op diverse andere plekken in de gemeente Lochem zijn tijdens NL-Doet nog activiteiten geweest. Wil je ertoe doen en een dag samen met collega’s, familie, vrienden een leuke klus aannemen, doe dan mee met NLdoet. NLdoet is elk jaar in maart.
Lees meer
BestuurdersCentraal Lochem

BestuurdersCentraal

Nieuwsbrief BestuurdersCentraal
Lees meer

Doe mee met NLdoet op 15 & 16 maart!

Op vrijdag 15 en zaterdag 16 maart is het weer zo ver. Dan organiseert het Oranje Fonds voor de 20 e keer NLdoet; de grootste vrijwilligersactie in Nederland! Ook in de gemeente Lochem doen diverse vrijwilligersorganisaties mee. Alle organisaties hebben een klus die geklaard moet worden en zoeken nog vrijwilligers om mee te helpen. NLdoet is een mooie manier om nieuwe enthousiaste vrijwilligers te vinden, en om bergen werk te verzetten. Vrijwilligersorganisaties zijn daar ontzettend blij mee, want ze komen daar normaal niet aan toe. Bovendien leren ze allerlei leuke nieuwe mensen kennen, iedereen is welkom. Ertoe doen Kom met je team, gezin of gewoon zelf in actie en kies een activiteit uit. Een hartstikke leuke manier om iets actiefs te doen op een ongedwongen manier. Bedrijven, inwoners, buren, verenigingen en maatschappelijke organisaties kunnen met deelname aan NLdoet ertoe doen en mensen laten voelen dat ze ertoe doen. NLdoet is voor veel mensen een eerste kennismaking met vrijwilligerswerk. Mensen beleven er plezier aan belangeloos iets voor een ander te doen, en doordat er een enorme keuze aan activiteiten is, kan iedereen iets passends vinden. Wat kun je doen in de gemeente Lochem? Alle activiteiten in de gemeente Lochem kun je vinden op de website www.nldoet.nl en je kunt je daar ook direct aanmelden. Hieronder lichten we enkele activiteiten uit maar je vindt nog veel meer op de website van NLdoet. · Maak het verschil door te sauzen en schilderen bij Het Stadshuus in Lochem. · Ga aan de slag bij het Leussinkbad in Laren. Help bijvoorbeeld bij het vernieuwen van bestrating en het weer spik en span maken van het zwembad. · Help Scoutinggroep Jan Van Riebeeck in Eefde bij het zaaiklaar maken van een nieuwe bloemenweide en het maken van een onderkomen voor bijen en insecten. Of help bij het vergroten en onderhouden van de kampvuurplaats. · Maak het verschil door de speelgoedtoestellen en picknickbankjes rondom de speeltuin aan het Acaciaplein in Gorssel schoon te maken en waar nodig van een likje verf te voorzien. · Ga aan de slag met klussen bij SV Harfsen. Denk aan het schilderen van deuren, banken en snoeiwerk rondom de velden. Team LochemDOET denkt graag met je mee. Heb je en vraag over NLdoet of vrijwilligerswerk in de gemeente Lochem? Mail naar [email protected]
Lees meer

Hij is er weer: het e-book met dé trends voor vrijwillige inzet en vrijwilligerswerk 2024! 📓

Gebaseerd op het grootste vrijwilligersonderzoek van Europa, handig gebundeld in één e-book. Ontdek de nieuwste vrijwilligerswerk trends: wat is populair, wat willen vrijwilligers het komend jaar, hoe speel je hier op in en meer. Met de nieuwste big data trends, inzichten uit het grootste vrijwilligersonderzoek en beschouwing vanuit de wetenschap met prof. dr. Lucas Meijs. Inclusief een uitgebreide Tip Guide met de beste tips en voorbeelden voor vrijwilligersmanagement, van werving tot binden. Met dit gratis e-book ben je in één klap klaar voor een toekomst van vrijwillige inzet. Veel leesplezier! Het e-book is gratis te downloaden via de website van NLvoorelkaar.
Lees meer

Voornemens in actie: het nieuwe jaar beginnen met vrijwilligerswerk!

Het begin van het nieuwe jaar biedt vaak een kans voor reflectie en natuurlijk goede voornemens. Misschien neem jij je voor om gezonder te leven, persoonlijk te groeien of meer betrokken te raken bij de gemeenschap. Vrijwilligerswerk is een uitstekende manier om deze voornemens in 2024 in de praktijk te brengen! Gezonder leven Een veel voorkomend voornemen is het werken aan een gezonde leefstijl. Wist je dat vrijwilligerswerk een positief effect heeft op je mentale en fysieke gezondheid? Het doen van vrijwilligerswerk geeft vaak een gevoel van zingeving en voldoening. Vrijwilligers ervaren vaak een grotere tevredenheid en welzijn doordat ze iets waardevols doen voor anderen en de gemeenschap. Vrijwilligerswerk kan je ook helpen om meer te bewegen. Neem bijvoorbeeld deel aan vrijwilligersprojecten die gericht zijn op het behoud van natuurlijke omgevingen of sluit je aan bij een lokale sportvereniging. De mogelijkheden zijn eindeloos! Persoonlijke groei Vrijwilligerswerk biedt een vruchtbare bodem voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Je kunt nieuwe vaardigheden ontwikkelen en je bestaande talenten benutten. Of het nu gaat om persoonlijk contact, het assisteren bij sociale projecten of het ondersteunen van lokale initiatieven, vrijwilligerswerk biedt een scala aan mogelijkheden om te leren en te groeien. Betrokkenheid bij de gemeenschap Vrijwilligerswerk maakt de gemeente Lochem nog mooier en draagt bij aan een veerkrachtige en gezonde samenleving. Samen brengen we positieve veranderingen teweeg! Heb je behoefte aan meer verbinding en sociaal contact? Ook dan kan het doen van vrijwilligerswerk je veel brengen. Je ontmoet mensen met gemeenschappelijke doelen en interesses. Hier kunnen mooie verbindingen en vriendschappen uit ontstaan. Kortom, goede voornemens en vrijwilligerswerk vullen elkaar prachtig aan. Benieuwd hoe je jouw goede voornemens in de praktijk kunt brengen? Neem eens een kijkje op onze website. Je vindt daar de leukste vrijwilligersvacatures, (gratis) trainingen voor vrijwilligers en nog veel meer. Wij denken ook graag met je mee zodat jij kunt doen wat bij je past. Je kunt ons bereiken via [email protected] of bel naar 0573-297000 en vraag naar LochemDOET.
Lees meer
maximale hoogte van belastingvrije vrijwilligersvergoeding gaat in 2024 omhoog!

Let op! De maximale hoogte van de belastingvrije vrijwilligersvergoeding gaat in 2024 omhoog.

De maximale hoogte van de belastingvrije vrijwilligersvergoeding gaat in 2024 omhoog van €1.900 naar € 2.100 per jaar. Daarmee stijgt ook het maandbedrag van € 190 naar € 210 per maand. De regeling is bedoeld om met minimale administratie organisaties in staat te stellen vrijwilligers belastingvrij tegemoet te komen in de kosten die vrijwilligers maken voor hun vrijwilligerswerk. Lees meer over dit onderwerp via de onderstaande link. Het goed om je in te lezen want het is niet voor iedereen duidelijk wat er nu wel of niet onder valt en hoe de regeling precies in elkaar steekt.
Lees meer
Decemberattentie voor vrijwilligers

Waardeer jouw vrijwilligers met de decemberattentie!

7 december is het de Dag van de Vrijwilliger. Zet jouw vrijwilligers in het zonnetje door ze te verrassen met de Decemberattentie! Deze speciale actie wordt georganiseerd door NLvoorelkaar en is bedoeld voor alle vrijwilligers en goed-doeners in Nederland. Dit jaar komt de attentie in de vorm van een decemberkalender vol leuke cadeautjes. Klik op de onderstaande link voor meer informatie en om deel te nemen.
Lees meer
Verbindingsaward gewonnen door Beursvloer Lochem!

Eerste verbindingsaward van IKL gaat naar Beursvloer Lochem!

Vanaf 2023 reikt de Industriële Kring Lochem jaarlijks de Verbindingsaward uit. Samenwerking is essentieel om te groeien en elkaar te versterken. Bijzondere verbindingen tussen bedrijven en organisaties worden binnen Lochem in het zonnetje gezet doormiddel van de Verbindingsaward.  Voor de Beursvloer zijn LochemDOET en Mepal de samenwerking aangegaan voor de mooie locatie van het evenement. Een mooie verbinding die de Beursvloer mogelijk heeft gemaakt dit jaar! We zijn heel blij dat Beursvloer Lochem de verbindingsaward heeft gewonnen!
Lees meer
zomernieuwsbrief LochemDOET

Zomernieuwsbrief!

zomernieuwsbrief LochemDOET
Lees meer

Een nieuwsbrief om te bewaren!!

Als vrijwilligersorganisatie heb je te maken met allerlei wet- en regelgeving. Soms zie misschien je door de bomen het bos niet meer... LochemDOET heeft alles op een rijtje gezet. Een nieuwsbrief om te bewaren !! Via de onderstaande knop kan je 'em lezen. Wil jij net als 750 anderen ook onze nieuwsbrief in je mailbox ontvangen? Stuur een mailtje aan [email protected]
Lees meer
Beursvloer Lochem 2023

Lochemse Beursvloer 2023

Beursvloer Lochem 2023 was een succes! LochemDOET heeft het stokje overgenomen van de Lochemse Uitdaging en 5 april was het dan eindelijk zover, de zevende editie van de succesvolle Lochemse Beursvloer! De Beursvloer is een feestelijk evenement waarbij maatschappelijke organisaties zoals sportclubs, goede doelen, stichtingen, verenigingen en burgerinitiatieven met bedrijven en ondernemers in contact worden gebracht op een beursachtige wijze. Het doel is een match maken: één van de partijen heeft een vraag die de ander kan beantwoorden. Hierbij bied je elkaar een tegenprestatie, zonder financieel te investeren (gesloten beurs). De matches worden vervolgens door de aanwezige notaris bekrachtigd. Rond 17.00 uur kwamen de eerste deelnemers aan bij Mepal in Lochem. Onder het genot van een drankje, broodjes, soep en een heerlijk zonnetje was er al gelegenheid om alvast kennis te maken met elkaar. De sfeer zat er al goed in toen het welkomstwoord werd gedaan door Sonja Peterse namens LochemDOET en wethouders Wendy Goodin en Eric-Jan de Haan. Met een stevige gongslag werd Beursvloer Lochem vervolgens officieel geopend. Al snel ontstond er een drukke gezelligheid. Er werd genetwerkt, er werden verbindingen gelegd tussen vragen/wensen en aanbod/mogelijkheden en er ontstonden matches tussen bedrijven en vrijwilligersorganisaties (ook onderling). Matches zijn vastgelegd op matchformulieren en vervolgens bekrachtigd door notaris Daan Siebelink. Bij het aanwezige fotokastje kon men samen op de foto voor een ludieke match-herinnering. Aan het eind van de Beursvloer werd de einduitslag bekend gemaakt en er werden leuke prijzen verloot tijdens de Beursloterij. Resultaat In totaal hebben ruim 40 organisaties deelgenomen aan Beursvloer Lochem 2023. Er zijn maar liefst 56 matches gemaakt op 5 april met een maatschappelijke waarde van € 44.335 euro . Een resultaat waar we met z’n allen trots op kunnen zijn! Het match-making proces gaat echter nog enthousiast door na de Beursvloer dus we verwachten straks nog meer matches bekend te kunnen maken. Benieuwd naar de matches die zijn gemaakt op de Beursvloer? We delen graag wat voorbeelden: § Een maatschappelijke organisatie heeft een bedrijf aangeboden om mee te helpen met het opknappen van de buitenkant van het pand van het bedrijf. In ruil voor deze dienst krijgt de maatschappelijke organisatie promotieartikelen en een promo filmpje. § Een maatschappelijke organisatie krijgt drukwerk en het bedrijf krijgt een heerlijke lunch aangeboden. Toekomstplannen In de toekomst wil LochemDOET graag het online platform www.lochemdoet.nl uitbreiden met een blijvende pagina die ‘voor bedrijven’ heet. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als er het hele jaar door mooie matches worden gemaakt en niet alleen tijdens het evenement. Houd www.lochemdoet.nl in ieder geval goed in de gaten en uiteraard maakt LochemDOET het bekend als de pagina de lucht in gaat. Dankwoord Namens Team LochemDOET dankt Gerdie Kreunen graag alle vrijwilligers die hebben geholpen om de Beursvloer mogelijk te maken. In het bijzonder dank aan vrijwilliger Betty Tiessink, één van de drijvende krachten achter het evenement. Ook veel dank aan alle deelnemers van de Beursvloer, notaris Daan Siebelink voor het bekrachtigen van de matches. Dank aan Stageco voor het ter beschikking stellen van het podium en dank aan Advendo voor het gebruik maken van de gong. Tot slot veel dank aan Mepal voor het ter beschikking stellen van de prachtige locatie! Graag tot volgend jaar!
Lees meer
trends in vrijwilligerswerk 2023

E-book Trends vrijwillige inzet 2023!

E-book trends vrijwilligerswerk 2023
Lees meer

Beursvloer Lochem 5 april 2023

Beursvloer Lochem is dit jaar op woensdag 5 april 2023! Maatschappelijk betrokken ondernemen doe je met elkaar. Wil jij als vrijwilligersorganisatie in contact komen met Lochemse bedrijven? Of werk je juist bij een bedrijf dat iets terug wil doen voor een vereniging of stichting die zich inzet voor een mooier Lochem? Neem dan deel aan Beursvloer Lochem! Tijdens de Beursvloer worden maatschappelijke organisaties zoals sportclubs, goede doelen, stichtingen, verenigingen en burgerinitiatieven met bedrijven en ondernemers in contact gebracht op een beursachtige wijze. Om mooie matches te maken, iets voor elkaar te betekenen, netwerken uit te breiden én onze gemeente nog mooier en socialer maken. Wat is Beursvloer Lochem? De beursvloer is een feestelijk evenement waarbij maatschappelijke organisaties zoals sportclubs, goede doelen, stichtingen, verenigingen en burgerinitiatieven met bedrijven en ondernemers in contact worden gebracht op een beursachtige wijze. Het doel is een match te maken: één van de partijen heeft een vraag die de ander kan beantwoorden. Hierbij bied je elkaar een tegenprestatie, zonder financieel te investeren (gesloten beurs). Tijdens de vorige editie werden er maar liefst 43 matches gemaakt met een waarde van €19.150,00! Het is de perfecte gelegenheid om je netwerk uit te breiden en nieuwe mensen in Lochem te leren kennen. Beursvloer voor bedrijven Beursvloer Lochem is bij uitstek een plek om als bedrijf in contact te komen met Lochemse vrijwilligersorganisaties en nieuwe samenwerkingen te starten. Misschien ben je als bedrijf al wel langer bezig om te bedenken hoe je (nog) meer betrokken kunt ondernemen. Dan is Beursvloer zeker een mooie start! Een voorbeeld: een vrijwilligersorganisatie heeft een grote ruimte nodig voor haar jaarvergadering. Jij hebt in de avonduren wel een ruimte die je zou kunnen aanbieden. Als tegenprestatie kan de vrijwilligersorganisatie een workshop op het gebied van bijvoorbeeld sport of muziek aanbieden. Zo genieten jullie van een gaaf teamuitje! Beursvloer voor vrijwilligersorganisaties Samen staan we sterk. Wil jij graag samenwerken met Lochemse bedrijven die jouw organisatie verder kunnen helpen? Meld je aan, maak een match en creëer een win-win situatie voor beide partijen. Een voorbeeld van een mooie match zou kunnen zijn: De tennisvereniging is op zoek naar iemand die verstand heeft van social media en hen kan helpen nieuwe leden te werven. Hier kan de medewerker van een communicatiebureau die ook op de beursvloer aanwezig is bij helpen. Als tegenprestatie verzorgt de vereniging een tennisworkshop. Beide partijen blij! Goed voorbereid naar de beursvloer Wil jij het beste resultaat voor jouw vrijwilligersorganisatie behalen tijdens de beursvloer? Dan kan je gratis meedoen met de training “ Goed voorbereid naar de beursvloer!”. Aanmelden kan via lochemdoet.nl of stuur een mail aan [email protected] . De training is op maandag 20 maart van 19.30 – 21.00 in Lochem. Dank aan Mepal voor het beschikbaar stellen van de mooie locatie voor de Beursvloer We willen bedrijven en vrijwilligersorganisaties uitnodigen voor Beursvloer Lochem 2023 op woensdag 5 april van 17.00 – 20.00 uur bij Mepal (Aalsvoort 101 in Lochem). Eten verbindt. We starten met lekkers te eten en drinken en trappen daarna af met het officiële beursvloerprogramma. Aanmelden kan gratis tot 25 maart 2023. Bezoek onze website voor meer informatie en om je aan te melden: lochemdoet.nl/beursvloer.
Lees meer

Waarderingssubsidie voor Lochemse organisaties

Verschillende organisaties op het gebied van cultuur, jeugd en ouderen ontvangen een waarderingssubsidie. Zij krijgen deze subsidie omdat de gemeente hun activiteiten voor de Lochemse samenleving waardeert. Wilt u voor 2023 ook een subsidie aanvragen? Zorg dan dat de aanvraag voor 1 oktober 2022 binnen is. Kijk voor de voorwaarden op de website van de gemeente Lochem
Lees meer

Hoe haal je als organisatie het meeste uit flexvrijwilligers?

Artikel geschreven door Gerbrand Holland van Deedmob “Ze hebben er geen zin meer in.” “Jongeren van nu hebben het veel te druk.” Zomaar een paar voorbeelden van veelgehoorde klachten over het tekort aan vrijwilligers. Maar klopt het wel, wat hier gezegd wordt? Is er wel sprake van een tekort? Natuurlijk, er is heel wat veranderd in de wereld van het vrijwilligerswerk. En precies daarom is het verstandig om mee te bewegen. In de praktijk zien we namelijk dat veel mensen nog altijd iets bij willen dragen – zolang vrijwilligerswerk maar flexibel wordt aangeboden. Als ontvangende organisatie loont het echt de moeite om hier energie in te steken. Daarbij is het cruciaal dat je takenaanbod aansluit bij de nieuwe generatie vrijwilligers én bij de behoeften van jouw stichting of vereniging. Stap 1: Maak de balans op Flexibilisering van je vacatureaanbod begint met een uitgebreide inventarisatie. Hierbij kijk je naar de huidige behoeften van je organisatie op het gebied van vrijwilligerswerk, en hoe die nu worden vervuld. Hoeveel vrijwilligers zijn er? Hoeveel uur werken zij? Welke taken worden er op dit moment uitgevoerd? Zijn er mensen die specialistische werkzaamheden verrichten? Wat zijn de wensen van de vaste vrijwilligers op de lange termijn? Zijn er nieuwe vacatures of komen er binnenkort functies vrij? Stap 2: Kijk op een andere manier naar je taken Uit onderzoek blijkt dat veel nieuwe vrijwilligers – of het nu gaat om jongeren of mensen met een drukke baan – absoluut openstaan voor vrijwilligerswerk, zolang de functies en taken duidelijk zijn afgebakend. Een klus moet een begin en eind hebben, en een heldere scope. Mensen zetten zich dus nog altijd graag in voor een organisatie, maar willen zich niet voor onbepaalde tijd aan een functie verbinden. Vrijwilligerswerk is oké, maar moet niet samengaan met een langdurige of ingrijpende verplichting. Om hier als organisatie effectief op te reageren, is het belangrijk om je personele bezetting en vacaturegraad eens goed te bekijken. Welke functies of taken kunnen worden verlicht met de inzet van vrijwilligers? Deel die taken op in kleine brokjes, zodat meerdere vrijwilligers op projectbasis aan de slag kunnen. Zo kun je als dierenopvang misschien meerdere flexvrijwilligers inzetten om de faciliteiten op te knappen. Wel plannen, maar geen geld voor een activiteit? Met een team van flexkrachten, elk met een eigen netwerk, wordt sponsorwerving al snel leuker en effectiever! Leidinggevenden van de ontvangende organisatie hoeven zich niet te laten afschrikken door het idee dat er meer mensen nodig zijn om hetzelfde werk te doen: de nieuwe energie die een groep flexvrijwilligers met zich meebrengt, zorgt er vaak voor dat het werk in korte tijd wordt afgerond. Het herverdelen of opknippen van taken is daarom de tweede belangrijke stap op weg naar flexibele vrijwilligersvacatures. Zorg ervoor dat de functies aan een aantal eisen voldoen – ook als het hele project in één dag wordt afgerond. Om flexvrijwilligers te verleiden, moeten de taken/functies: - duidelijk omschreven zijn (een vrijwilliger kan best gevarieerde taken krijgen, zolang die tot eenzelfde domein behoren); - binnen de gestelde termijn voltooid kunnen worden; - een grote kans op succes en tevredenheid hebben; - ruimte laten voor eigen initiatief/ideeën; - de mogelijkheid hebben om groepsgewijs te worden uitgevoerd. Stap 3: Je coaching Ten derde is het belangrijk om een goede begeleiding te bieden aan je flexvrijwilligers. Ze kennen je organisatie vaak nog niet en zijn er maar voor even, maar willen in die tijd wel het gevoel krijgen dat ze echt een bijdrage leveren aan de doelstellingen van je organisatie. Zorg er daarom voor dat de flexvrijwilligers een vaste contactpersoon hebben; iemand die hen leert kennen en weet over welke vaardigheden ze beschikken. Hier snijdt het mes aan twee kanten: de vrijwilligers voelen zich gekend en gewaardeerd, en je organisatie kan hen gerichter en effectiever inzetten. En op termijn kunnen ze ook hun vaardigheden aan anderen leren! Daarbij zijn vrijwilligers succesvoller als ze hun specifieke vaardigheden kunnen toepassen en de organisatie feedback kunnen geven over de taak of het project dat ze uitvoeren. Die feedback is weer van groot belang om de flexibele vacatures te verbeteren en zo nieuwe flexvrijwilligers aan te trekken. Maar is het echt je tijd waard? Dit alles vraagt om een flinke inspanning van je organisatie. Het opzetten en beheren van activiteiten, speciaal voor flexibele vrijwilligers, kost tijd – en vaak ook extra geld. En dan is er nog het probleem dat sommige flexibele functies gewoon niet passen bij de bestaande arbeidscontracten van een organisatie. Zo merken onderzoekers Paine, Malmersjo en Stubbe op dat het in Nederland niet mogelijk is om in de weekenden vrijwilligerswerk te doen in verzorgingshuizen, omdat activiteitenbegeleiders (betaalde krachten) niet aanwezig zijn. Als schakel tussen organisaties en vrijwilligers vinden we het bij Deedmob dan ook niet vreemd dat veel stichtingen en verenigingen zich afvragen of het wel zinvol is om flexvrijwilligers in te zetten. Worden er zo wel voldoende vrijwilligers geworven? En komen ze regelmatig terug? Voor de meeste organisaties is het antwoord: ja . Onderzoekers Handy en Brudney stellen bovendien dat "organisaties het zich eenvoudigweg niet kunnen veroorloven de nieuwe vrijwilligers en hun vraag naar onregelmatige mogelijkheden te negeren. Ook al lijkt het rendement voor de organisatie – althans op de korte termijn – soms twijfelachtig, op de langere termijn is het gewoon onwaarschijnlijk dat organisaties het niveau van betrokkenheid bereiken dat ze nodig hebben als ze de manier waarop ze vrijwilligers inzetten niet veranderen." Deedmob is in het spel om organisaties aan vrijwilligers te koppelen. Als zodanig begrijpen we dat veel non-profits twijfels hebben over het inschakelen van microvrijwilligers. Kun je genoeg vrijwilligers vinden om de klus te klaren? Komen ze wel terug? Voor de meeste organisaties is het antwoord een volmondig ja . Bovendien merken de onderzoekers Handy en Brudney op dat non-profitorganisaties "het zich niet kunnen veroorloven [episodische vrijwilligers] te negeren". En "... vrijwilligerscoördinatoren worden steeds vaker geconfronteerd met mensen die alleen voor kortere en zeer welomschreven taken willen helpen." Hoogleraar Vrijwilligerswerk en Strategische Filantropie Lucas Meijs van de Erasmus Universiteit zegt in een recent artikel dat "de vrijwilligersenergie in Nederland uit de grond spuit", maar dat vrijwilligers vaak niet op de juiste plek terechtkomen. Ze vinden geen passende, tijdelijke functie – simpelweg omdat ze vaak niet weten dat zo'n aanbod bestaat. Meijs legt ook uit dat de ervaring leert dat flexvrijwilligers relatief vaak terugkeren voor een nieuw project. Ook wordt een deel van de flexibele vrijwilligers wel degelijk vaste vrijwilliger bij een organisatie. Onderzoek bevestigt dit : een groot deel van de flexvrijwilligers is ergens ook actief als vaste vrijwilliger. Als je als ontvangende organisatie futureproof wilt zijn, is het dus eigenlijk geen optie om niet met flexvrijwilligers te werken. Maar let op: verkeerd werven is net zo vruchteloos als helemaal niet werven. Om het maximale te halen uit je geïnvesteerde tijd en geld (lees: nieuwe, enthousiaste vrijwilligers binnen te halen), volg je het beste de drie bovenstaande stappen.
Lees meer

Wat werkt bij het stimuleren van vrijwillige inzet?

Hoe kunnen vrijwilligersorganisaties mensen stimuleren om zich als vrijwilliger of actief burger in te zetten? Drie factoren zijn belangrijk: willen, kunnen en mogen.  Dit blijkt uit een onderzoek van Movisie waarbij de wetenschappelijke literatuur is geraadpleegd en een groep experts is bevraagd. Er is een toenemend beroep op de inzet van burgers als aanvulling op welzijn, bestuur en (formele en informele) zorg in verband met allerlei maatschappelijke vraagstukken zoals polarisatie, eenzaamheid, schuldenproblematiek of de energietransitie. Voor gemeenten, burgerinitiatieven en vrijwilligersorganisaties is het tegelijkertijd een uitdaging om de vrijwillige energie van mensen te stimuleren en vast te houden. De drie factoren: kunnen (capaciteit), willen (motivatie) en mogen (invitatie), spelen een belangrijke rol bij de vraag waarom mensen besluiten zich wel of niet vrijwillig in te zetten voor een ander of voor de samenleving in het algemeen. De werkzame elementen die vrijwilligersorganisaties en burgerinitiatieven kunnen inzetten om vrijwillige inzet en actief burgerschap succesvol, duurzaam en op een inclusieve wijze te bevorderen, sluiten bij de drie factoren aan. De resultaten zijn te vinden in een nieuw Wat werkt bij-dossier en bijbehorende infographic.
Lees meer

Wie ben ik als ik niet langer ben wie ik was?

Wie ben ik als ik niet langer ben wie ik was? 5 verhalen over betekenisvol contact in het vrijwilligerswerk.
Lees meer

Expositie "bijzonder mens" nu te zien in Gudula!

Een elftal getalenteerde studenten van de fotografie opleiding van het ROC van Twente heeft het afgelopen jaar diverse vrijwilligers van Zorggroep Sint Maarten op de gevoelige plaat gezet. Het resultaat van deze bijzondere ontmoeting tussen jong en oud is te zien in de reizende foto-expositie ‘Bijzonder Mens’ die alle locaties van de Zorggroep aandoet. De expositie is van 10 juni tot 23 juni te zien in onze locatie Gudula, Oosterwal 18 Lochem Jaar van de Vrijwillige inzet De expositie vloeit voort uit het Nationaal Jaar van de Vrijwillige Inzet waarin ook binnen de Zorggroep het afgelopen jaar met diverse activiteiten is stilgestaan bij de belangrijke waarde die vrijwilligers hebben in onze samenleving. Om vrijwilligers in de spotlights te zetten is de samenwerking gezocht met fotografie studenten van het ROC van Twente. Gedeelde passies De studenten brachten voor hun eindopdracht een ‘bijzonder persoon’ in beeld. Jong en oud gingen met elkaar in gesprek en kwamen er soms achter dat ze dezelfde passie delen. Er vonden vervolgens echte fotoshoots plaats op diverse locaties van de Zorggroep in Twente. Hierin gaven de studenten op creatieve wijze een gezicht aan de vrijwilligers en hun talenten. Het resultaat is een prachtige expositie geworden die de komende maanden rondreist langs alle locaties van de Zorggroep.
Lees meer

Kennisboost week terugkijken

Even een uurtje niets te doen? Neem eens een kijkje bij de opnames van de kennisboostweek, georganiseerd door NOV! Er zijn in maart weer veel interessante webinars geweest die je nu gratis kunt terugkijken.
Lees meer

Vrijwilligerswerk door vluchtelingen: 10 tips

Artikel door Movisie Een vluchteling kan alleen zijn weg vinden in de samenleving als hij zelf ruimte, vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgt. Vrijwilligerswerk kan hieraan bijdragen. Nu er veel Oekraïense vluchtelingen naar Nederland zijn gekomen, is het belangrijk hen te ondersteunen in het zoeken naar vrijwilligerswerk. Wat is er nodig om dit goed te laten verlopen? 1. Begin met het bepalen van de doelen Stel korte en lange termijn doelen, voor de vluchteling zelf en met betrekking tot de samenleving. Het doel voor de vluchteling zelf is bijvoorbeeld dat hij van betekenis is voor anderen. En het doel vanuit beleid kan gericht zijn op (arbeids)participatie. Een handig hulpmiddel om de doelen voor participatie in kaart te brengen waarbij de mens centraal staat, is het Participatiewiel. 2. Verdiep je in de vluchteling Hierbij gaat het om de persoonlijke motivaties, competenties, (werk)ervaringen, zingeving en behoeften (bijvoorbeeld zelfredzaamheid, veiligheid, financiële onafhankelijkheid, ontspanning) van de vluchteling. Om dit in kaart te brengen gebruikt het COA (Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers) een landelijk screeningsinstrument, dat ook basisinformatie kan bieden voor een gemeente of organisatie. Met deze informatie kun je de meest passende vrijwilligersplek vinden. 3. Verdiep je in de wetten en regels In de onlangs door het ministerie uitgebrachte brochure ‘Vrijwilligerswerk door asielzoekers en statushouders in de opvang’ staan tips en aandachtspunten die van belang zijn bij het inzetten van asielzoekers en statushouders als vrijwilliger. Je vindt hier informatie over o.a. de Vrijwilligersverklaring die maatschappelijke organisaties moeten aanvragen voor asielzoekers, waar het vrijwilligerswerk aan moet voldoen, vergoedingen en regelingen etc. 4. Stem af met organisaties die al ervaring hebben Kijk in je eigen omgeving wat er al is op het gebied van vrijwilligerswerk en vluchtelin-gen. Bijvoorbeeld via het steunpunt vrijwilligerswerk, een overzicht vind je op www.vrijwilligerswerk.nl . Er zijn ook organisaties die zich hiermee bezighouden, zoals Stichting Present, New Dutch Connections, VluchtelingenWerk, Syrische Vrijwil-ligers Nederland en NewBees. Ook via social media, zoals New Neighbours en Refugee Start force, is veel nuttige informatie te vinden. Pharos, het Expertisecentrum Gezondheidsverschillen, richt zich met het programma ‘Aan de Slag’ op lokale samenwerking voor vrijwilligerswerk door vluchtelingen. 5. Schep helderheid over het begrip vrijwilligerswerk Voor veel vluchtelingen is het niet duidelijk wat vrijwilligerswerk is. Het is daarom goed om dit nader uit te leggen, bijvoorbeeld dat het te vergelijken is met ‘community work’, werk voor de gemeenschap. Ook helpt het om uit te leggen wat het de vluchteling kan opleveren, zoals sociale contacten, verdere kennismaking met de Nederlandse samenleving, het leren van de taal en afleiding van dagelijkse zorgen. 6. Bied een divers aanbod van vrijwilligerswerk Door vrijwilligerswerk uit verschillende sectoren (sport, cultuur, zorg, welzijn) aan te bieden, geef je een goed beeld van wat het vrijwilligerswerk in Nederland te bieden heeft. Ook is dan de kans het grootst dat de vluchteling vrijwilligerswerk vindt dat het beste bij hem past en niet te ver weg is. 7. Zorg voor een goede landing en begeleiding Voor een succesvolle match en een positieve ervaring voor iedereen is het belangrijk dat er voor een passende begeleiding wordt gezorgd. Wat een vluchteling nodig heeft, verschilt uiteraard. Een kennismakingsgesprek waarin gevraagd wordt naar mogelijkheden, verwachtingen en wat de vluchteling nodig heeft, ondervangt dit. Zowel beroepskrachten als vrijwilligers kunnen een rol spelen in de begeleiding van de vluchteling bij het vrijwilligerswerk. Vluchtelingen kunnen bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen in groepjes met andere vrijwilligers of met een vrijwillig maatje ernaast. 8. Denk na over hoe je de zelfredzaamheid van de asielzoeker stimuleert Een vluchteling kan uiteindelijk alleen zijn weg vinden in de samenleving, als hij zelf ruimte, vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgt. Hierbij past een ‘empowerende’ benadering vanuit de maatschappelijke organisatie. Dit houdt bijvoorbeeld in dat een andere vrijwilliger niet het woord neemt voor een vluchteling die nog niet zo goed Nederlands spreekt. 9. Heb aandacht voor ‘diversiteit-sensitief’ werken Om misverstanden op de werkvloer te voorkomen, is het van belang om aandacht te hebben voor ‘diversiteit-sensitiviteit’. Vluchtelingen komen uit een ander land en zijn nog niet altijd bekend met de Nederlandse context. Door met vrijwilligers en beroepskrachten te bespreken hoe je hiermee omgaat en hoe je het bespreekbaar maakt, kun je het soepel en begripvol laten verlopen. 10. Leer van andere beschreven interventies en projecten Op de website van Movisie vind je meer informatie, kennis en effectieven methoden. Klik op de button hieronder om naar de website van Movisie te gaan.
Lees meer

Projectresultaten wetenschapswinkel: Vrijwilligers in kleine kernen; versterking en verjonging

Vrijwilligerswerk wordt in de Coronacrisis gepresenteerd als een noviteit, maar in veel dorpen en kleine kernen in Gelderland (en elders) vormt het al jarenlang de basis van leefbaarheid. De buurtbus, sportverenigingen en dorpshuizen; allemaal draaien zij gedeeltelijk of helemaal op vrijwilligersinzet. Onder druk van de decentralisatie van overheidstaken komen daar steeds meer verantwoordelijkheden bij. Ondanks het belang dat uitgaat van dit werk, en de energie die ermee vrijkomt, dreigen vrijwilligersorganisaties op een burn-out af te stevenen. De vraag is hoe het werk behapbaar en aantrekkelijk georganiseerd kan worden, voor jong en oud. Eerder onderzoek van de Wetenschapswinkel heeft laten zien dat het overdragen van centrale overheidstaken naar het gemeentelijk niveau consequenties heeft voor de relatie tussen lokale publieke instanties (gemeenten, zorginstellingen, woningcorporaties, etc.) en vrijwilligersorganisaties (dorpsbelangenorganisaties, dorpshuizen, Kulturhusen, wijkcentra, etc.). Ook voor de relatie tussen deze vrijwilligersorganisaties en (potentiële) vrijwilligers heeft dat gevolgen. Specifiek bleek dat het aantrekken van nieuwe vrijwilligers, met name jongeren en het interessant en behapbaar organiseren van vrijwilligerswerk belangrijke uitdagingen zijn. Daarnaast is het de vraag in hoeverre de missie en visie (identiteit) van de organisaties van invloed zijn op diens populariteit en functioneren. Deze uitdagingen en vragen vormen de uitgangspunten van dit project, waarin we ons laten inspireren door voorbeelden van vrijwilligerswerk in binnen- en buitenland. Resultaten Onderzoekers en studenten hebben binnen dit project samen gekeken naar inspirerende voorbeelden van vrijwilligerswerk in binnen- en buitenland. Op basis daarvan zijn er 5 aanbevelingen uitgewerkt in een brochure voor organisaties die samenwerken met vrijwilligers: Organiseer je op andere wijze, waardoor je gezamenlijke verantwoordelijkheid krijgt en voelt; Zorg voor een projectmatige aanpak, voor taken met kop en staart, die te overzien zijn en niet binding voor meerdere jaren vragen; Heb aandacht voor opleiding en coaching van vrijwilligers, in het bijzonder voor de jongere, minder ervaren krachten; Benut ideeën en kansen in het dorp en de omgeving; Kijk naar alternatieve manieren van werven en (bedrijfsmatige) samenwerking. Wil je meer weten? En lezen over inspirerende voorbeelden in Nederland? Ga hieronder direct naar de webpagina!
Lees meer

Kennis is er om te delen! Kennisboostweek van NOV 28 t/m 31 maart

Met deze Kennisboostweek biedt NOV je inspiratie en handvatten om jou te helpen een volgende stap te zetten in het betrekken van meer enthousiaste mensen in het vrijwilligerswerk. In deze week bieden we diverse onderwerpen aan zoals Spontaan (crisis) vrijwilligerswerk, Diversiteit & Inclusie of Trends en Ontwikkelingen in het werkveld, van SDG’s tot een project tussen Jongeren en Vluchtelingen. Geïnteresseerd? Ga direct naar de agenda van de Kennisboostweek via de onderstaande knop.
Lees meer

Wil jij als vrijwilliger Oekraïners helpen? Meld je dan aan bij LochemDoet

Wil je als vrijwilliger Oekraïners helpen? Meld je dan aan bij LochemDoet! Je kunt bij ons aangeven wat je graag zou willen doen. Zodra wij in beeld hebben welke vragen er zijn, gaan we matchen. We willen graag samen met de inwoners van de Gemeente Lochem een vrijwilligerspool opbouwen voor hulp aan Oekraïners. Inmiddels is Lochem klaar voor de opvang van Oekraïners. Vanaf donderdag zijn ze meer dan welkom in Fletcher hotel De Scheperskamp. Klik op de knop hieronder om het hele artikel te lezen.
Lees meer

Onder welke voorwaarden mogen Oekraïense vluchtelingen vrijwilligerswerk doen?

Uit vragen die Vereniging NOV krijgt, blijkt dat er in toenemende mate Oekraïners zijn die zelf ook de handen uit de mouwen willen steken. Waar moet je op letten bij Oekraïense vrijwilligers? Behalve ongedocumenteerden, mag verder eigenlijk iedereen vrijwilligerswerk doen. Oekraïense vluchtelingen mogen dus vrijwilligerswerk verrichten. Daarbij is allereerst van belang dat er vrijwilligerswerk wordt aangeboden dat bij de vrijwilliger hoort. Dus niet: wat past bij Oekraïners, maar ‘de vrijwilliger’, het individu. Ieders drijfveer of motivatie om vrijwilliger te zijn is immers anders. Goede begeleiding Vervolgens is het de vraag wat je Oekraïense mensen kunt laten doen. Belangrijk is, dat er goede begeleiding wordt georganiseerd door de vereniging of stichting. Een van de beste manieren om vrijwilligers te begeleiden is aandacht, dat geldt ook voor Oekraïense vrijwilligers. Goede middelen zoals kleding, schoeisel of middelen is daarin de eerste stap. Goed verzekerd? Tenslotte zijn er ook andere aspecten in het geding. Zoals: een adequate verzekering. Nu hebben de meeste stichtingen, verenigingen en ook gemeenten een prima verzekering voor vrijwilligers. Het is nu dan ook zaak om de polisvoorwaarden te checken op bijzonderheden die mogelijk voor Oekraïense vrijwilligers van toepassing zijn. Laat deze vrijwilligers weten dat ze verzekerd zijn, waarvoor of waartegen zij verzekerd zijn en wat de werkwijze is bij mogelijke risico’s of bij ongevallen. Ook gemeenten hebben een vrijwilligersverzekering. Centraal Beheer laat weten dat de huidige vrijwilligersverzekeringen onverkort gelden voor Oekraïense vrijwilligers. De aansprakelijkheidsverzekering zal worden voorzien van een uitbreidingsclausule.
Lees meer

Ben jij klaar voor verse inspiratie?

Ben jij klaar voor verse inspiratie? Neem dan deel aan de superleuke Spring maar Achterop workshopweek! Alle workshops zijn gratis voor inwoners van Gelderland. De Workshops zijn deels live in Arnhem en deels online. Gebruik deze link om direct naar de workshoppagina te gaan: https://www.workshopweek.nl/page/997077 Liever in één oogopslag zien wanneer welke workshops plaatsvinden? Klik dan op deze link: https://www.workshopweek.nl/page/997066
Lees meer

Trends in het vrijwilligerswerk 2022

Benieuwd naar de nieuwste trends, inzichten en tips op gebied van vrijwillige inzet in 2022? Ons nieuwe e-book is af! We delen 'm gratis uit om samen meer sociale impact te kunnen realiseren. Afgelopen december hebben we een groot onderzoek uitgevoerd onder de deelnemers van NLvoorelkaar.nl en 65 aangesloten vrijwilligersplatformen van gemeenten en bedrijven. Met meer dan 15.000 respondenten is het onderzoek inmiddels uitgegroeid tot het grootste vrijwilligersonderzoek van Europa! Gecombineerd met big data van onze platformen én de scherpe blik van vrijwilligersprofessor Lucas Meijs (Erasmus Universiteit) levert dat een e-book op vol inzichten, trends en praktische tips: over vrijwilligerswerk, de uitdagingen van maatschappelijke organisaties, nieuwe vormen van impact maken, eenzaamheid, het corona effect vorig jaar tot en de prognose voor het komende jaar. Download het e-book hier gratis We hopen dat het e-book je helpt met jouw visie en acties om het verschil te maken in Nederland, op jouw manier. Als we je daar mee kunnen helpen: neem even contact met me op. Een slimme vacaturebank, veilig burenhulpsysteem, eenzaamheid omdenk-technieken, inspirerende activatie voor jongeren of samen nadenken over de digitale revoluatie van vrijwillige inzet in de toekomst? We helpen gemeenten, welzijn, maatschapplijke- en vrijwilligersorganisaties én bedrijven graag!
Lees meer

LochemDOET roept op “Kom in actie tijdens NLdoet”

Op vrijdag 11 en zaterdag 12 maart is het weer zo ver. Dan organiseert het Oranje Fonds voor de 18 e keer NLdoet. Ook in de gemeente Lochem doen nu al 26 vrijwilligersorganisaties mee. Alle organisaties hebben een klus die geklaard moet worden en zoeken nog vrijwilligers om mee te helpen! NLdoet is een mooie manier om nieuwe enthousiaste vrijwilligers te vinden, en om bergen werk te verzetten. Vrijwilligersorganisaties zijn daar ontzettend blij mee, want ze komen daar normaal niet aan toe. Bovendien leren ze allerlei leuke nieuwe mensen kennen, iedereen is welkom. Mensen die in actie willen komen kunnen zich aanmelden op www.nldoet.nl . Ertoe doen Kom met je team, gezin of gewoon zelf in actie en kies een leuke activiteit uit. Een hartstikke leuke manier om weer eens iets actiefs te doen met je collega’s op een ongedwongen manier. Bedrijven, inwoners, buren, verenigingen en maatschappelijke organisaties kunnen met deelname aan NLdoet ertoe doen én mensen laten voelen dat ze ertoe doen. NLdoet is voor veel mensen een eerste kennismaking met vrijwilligerswerk. Vrijwilligerswerk is niet alleen heel fijn voor degene die geholpen wordt, maar ook heel leuk voor de vrijwilliger zelf. Mensen beleven er plezier aan belangeloos iets voor een ander te doen, en doordat er enorme keuze aan activiteiten is, kan iedereen iets passends vinden. Veilig Uiteraard het is i.v.m. corona extra belangrijk dat NLdoet op een veilige manier plaatsvindt. Zolang zowel organisaties als vrijwilligers zich aan alle voorschriften houden zijn er gelukkig genoeg activiteiten die veilig op 1,5 meter plaats kunnen vinden. Wat is er allemaal te kiezen in de gemeente Lochem? Alle activiteiten in de gemeente Lochem kan je vinden op NLdoet en je kunt je daar ook direct aanmelden. Zo divers; woon-zorgcentra, sportverenigingen, scoutinggroepen, speeltuinen, begraafplaatsen, monumenten, natuurtuinen, basisscholen. In alle kernen in de gemeente is wel een klus te vinden. Soms voor 15 mensen dus leuk om te doen met collega’s, soms kleinschalig voor 4, iets voor jouw gezin of individueel? Klussen, natuurbehoud, tuinwerkzaamheden, creatief, sociaal alles staat er bij. Activiteit uitgelicht: High tea met ons is echt gezellig In de woongroep van Philadelphia in Lochem wonen wij, 16 mensen met een lichte verstandelijke beperking, maar we hebben nog veel meer te bieden. Samen met onze begeleiders organiseren we tijdens NLdoet een High tea . Gezellig en lekker kennis maken is het motto. We ontmoeten graag enthousiaste mensen die het ook leuk vinden om buurt te maken met ons en wie weet in de toekomst nog eens vaker iets samen te doen. Dé manier om eens een kijkje te nemen bij Philadelphia en kennis te maken met ons. De High tea is op zaterdag 12 maart van 14 – 16 uur. We maken graag kennis met jou, meld je je aan via www.nldoet.nl Team LochemDOET denkt graag met je mee. Heb je een vraag over NLdoet of vrijwilligerswerk in de gemeente Lochem, mail [email protected]
Lees meer

Goed voorbeeld : Communicatie coronamaatregelen dorpshuis Hoeflo

Graag delen we met andere organisaties de heldere communicatie omtrent de corona maatregelen, zoals Dorpshuis Hoeflo in Harfsen het deelt met haar gebruikers. Doe er je voordeel mee. Deze is van 15 januari 2022.
Lees meer

De Nationale Vrijwilligersprijzen 2022

Of je nu een lokale of landelijke organisatie bent: Iedereen die meedoet dingt mee naar DE hoofdprijs van 15.000 euro. Er valt dus écht iets te winnen en dat maakt het wel extra spannend. Net als vorig jaar doe je mee door een korte vlog in te sturen. Dit kan tussen 1 januari en 15 maart 2022 Dit jaar is het thema TROTS op je TEAM Meedoen is simpel. Ook lokaal delen we mooie prijzen uit voor het Trotste vrijwilligersteam uit de gemeente Lochem.
Lees meer

NL DOET 11 en 12 maart

Heb jij je klus al opgegeven bij NL DOET 2022?! Ook in 2022 kan het Oranje Fonds een bijdrage geven voor NLdoet activiteiten. Zo roepen we niet alleen vrijwilligers op om organisaties te helpen, maar hebben zij ook middelen om hun activiteiten uit te laten voeren. De maximale bijdrage is € 350,= en kan worden aangevraagd van 8 november 2021 tot 31 januari 2022 (LET OP: op = op).
Lees meer

Nieuwsbrief LochemDOET December

LochemDOET wenst iedereen fijne dagen. En voor de laatste nieuwtjes lees de nieuwsbrief.
Lees meer

LochemDOET bestaat 1 jaar. Wat vinden jullie van ons?

In een enquête vroegen wij vrijwilligers en organisaties naar hun mening, verwachting en gebruik van LochemDOET. 118 mensen deden mee. We zijn trots en delen graag ons resultaat.
Lees meer

Centrum Veilige Sport Nederland start landelijke VOG-campagne: Heb jij ‘m al?

De sportvereniging is bij uitstek de plek waar iedereen onbezorgd van sport moet kunnen genieten. Intimidatie, agressie en seksueel grensoverschrijdend gedrag wil je buiten je vereniging houden. Daarom is het Centrum Veilige Sport Nederland (CVSN) de campagne 'Heb jij ‘m al?' gestart. Het CVSN, NOC*NSF en campagneboegbeeld Gregory Sedoc roepen sportverenigingen op gebruik te maken van de Regeling Gratis VOG. Een VOG geeft meer zekerheid over het verleden van vrijwilligers op de vereniging, zoals (nieuwe) trainers, coaches, begeleiders en verzorgers. Met de campagne wil het Centrum Veilige Sport Nederland verenigingen motiveren en stimuleren om voor hun vrijwilligers een VOG te vragen, zeker van de personen die met jongeren en kwetsbare groepen contact hebben. Is de vereniging aangemeld en toegelaten tot de Regeling Gratis VOG, dan kunnen vrijwilligers hun VOG zonder kosten aanvragen. "Ik hoop echt dat alle sportverenigingen die dat nog niet hebben gedaan, zich aanmelden voor de regeling Gratis VOG" Gregory Sedoc Het CVSN streeft ernaar een betrouwbare en plezierige sportomgeving te creëren voor iedereen en is er in dat opzicht voor de gehele sport. "Veilige sport voor iedereen, dat bereiken we alleen samen en als het om de VOG gaat, rekenen we op de verengingen en hun vrijwilligers", aldus Erik Lenselink, manager Corporate Affairs bij NOC*NSF. "Als zoveel mogelijk vrijwilligers een VOG kunnen tonen, maakt dat elke vereniging én de hele sport betrouwbaarder en plezieriger. Wij steunen deze campagne van CVSN en willen samen met hen en Gregory Sedoc de sportverenigingen en hun vrijwilligers stimuleren om volop gebruik van te maken van deze mogelijkheid." Sportvereniging lezen hier meer , andere vrijwilligersorganisaties vinden hier informatie en gratis hulp rond sociale veiligheid: www.inveiligehanden.nl
Lees meer

Nationaal Verenigings Onderzoek 2021: Coronacrisis belast ook vrijwilligersverenigingen

De coronacrisis heeft forse gevolgen voor vrijwilligersverenigingen in Nederland. De druk op bestuursleden is groot en toegenomen. Veel besturen maken zich zorgen over het herstel van de vereniging als de coronacrisis voorbij is. Dit blijkt uit het Nationaal Verenigings Onderzoek 2021. Er werden 50.000 verenigingen benaderd en aan het onderzoek werkten 4.608 verenigingen mee (respons 9,1%). De belangrijkste conclusies: Bestuursleden geven aan zich zorgen te maken over de ledenontwikkeling en het afnemende aanbod van vrijwilligers. Meer dan een kwart van de vrijwilligersverenigingen heeft te maken met een stevig ledenverlies. Aantallen leden die afhaken variëren, maar dit zorgt meestal wel direct voor financiële problemen. Veelal is dit corona-gerelateerd, aldus de ondervraagden. Ook het vinden van nieuwe bestuursleden blijkt erg problematisch. Toegenomen belasting Bij 50% van de bestuursleden is sprake van een toegenomen belasting. Als reden noemen zij de coronacrisis en de regels die ze hiervoor moeten volgen. Bestuurders geven aan de regels onduidelijk te vinden. Bovendien vragen ze veel uitzoekwerk. Daarnaast maken andere wet- en regelgeving het besturen lastiger. Denk aan de privacywetgeving AVG en de verplichtingen rond goed bestuur vanuit de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR). De onderzoekers concluderen dat de strengere eisen die de wet aan besturen stelt, een grotere belasting met zich meebrengen. Jongeren binden Veel verenigingen moeten hun best doen om jongeren aan zich te binden om relevant te blijven voor de toekomst, blijkt uit het NVO 2021. Ongeveer de helft van de leden van vrijwilligersverenigingen is 55 jaar of ouder, waarvan bijna een derde 67 jaar of ouder. Verenigingsbestuurders vrezen voor een gemiste generatie. Met name kleinere verenigingen buiten de wereld van de sport zijn kwetsbaar. Doelstellingen vrijwilligersorganisaties Gevraagd naar de doelstellingen, is het belangrijkste maatschappelijke thema voor de vrijwilligersorganisaties ‘zorgen dat iedereen meedoet’, ofwel gemeenschapszin. Daarnaast hechten verenigingen aan het bewust bezig zijn met gezondheid, duurzaamheid en de energietransitie. Inkomsten In de coronaperiode hebben besturen getracht contact met de leden te houden door meer digitale bijeenkomsten te organiseren (49%), waar mogelijk toch fysieke bijeenkomsten te organiseren (42%), attenties op te sturen (36%) of te bellen en mailen met leden (38%). Door de coronacrisis zijn vrijwilligersverenigingen afhankelijker geworden van contributie-inkomsten en subsidies. Dat zal mogelijk veroorzaakt worden doordat zij in 2021 geen evenementen konden organiseren en geen barinkomsten hadden, concluderen de onderzoekers. Inzicht in verenigingswereld Het Nationaal Verenigings Onderzoek 2021 is uitgevoerd bij ruim 50.000 verenigingen in opdracht van De Nederlandse Associatie (DNA) en het Instituut voor Verenigingen, Branches en Beroepen (IVBB). Het NVO is opgezet om meer inzicht te krijgen in de verenigingswereld. Met de uitkomsten worden initiatieven ontwikkeld om verenigingen te ondersteunen en te versterken.
Lees meer

LochemDOET Nieuwsbrief november 2021

In deze nieuwsbrief: Foto's van festival Voor JOU Een vrijwilligers enquête Maak kennis met Gerdie Kreunen en meer ...
Lees meer

Weet jij wat een leeg terras te maken heeft met het werven van vrijwilligers?

Irma Mulder vertelt in deze video waarom we het liefst op een vol terras zitten. Hoe vertaal je dit nu naar het werven van vrijwilligers?!
Lees meer

Podcast??! Hoe werkt het eigenlijk?

Hier kan je de Webinar PODcast??! terugkijken. Met leuke luistertips, maar ook de basisuitleg hoe en waar je podcasts kunt vinden en beluisteren.
Lees meer

Nieuwsbrief juni 2021 voor nieuwsgierige vrijwilligers

https://mailchi.mp/f2aed994b7a6/lochemdoet-lekker-actief-de-zomer-in
Lees meer

Nieuwsflits LochemDOET juni 2021

Deze week kennisboostweek voor alle vrijwilligersorganisaties. Check in en doe mee met een van de gratis workshops. Een uurtje inspiratie voor jou! Kijk hier voor meer info.
Lees meer

Vrijwilliger centraal

Loopt er bij jullie club een vrijwilliger rond met een bijzonder verhaal of iemand die echt super onmisbaar is voor de vereniging? Nee?! Natuurlijk wel! Hoe leuk is het om deze vrijwilliger in het zonnetje te zetten met een mooi verhaal in de Berkelbode. Hoe? Geef een naam en contactgegevens door aan [email protected] van jullie speciale vrijwilliger en wij regelen de rest. Een interviewer van LochemDOET maakt een mooi verhaal met een foto en plaatst deze in de Berkelbode. Win-Winst Mooie PR voor de club en weer een mooi vrijwilligersverhaal gedeeld. Wij zijn benieuwd naar jullie verhalen. Doe ook mee en deel het verhaal van jouw vrijwilliger(s) Team LochemDOET
Lees meer

WBTR; Wat betekent dit voor jouw vereniging?

Vanaf 1 juli 2021 treedt de nieuwe wet WBTR in werking. Wat betekent dat voor jouw vereniging of stichting? Bekijk voor meer informatie deze Webinar . Welke opties zijn er in het kort: Er zijn 3 mogelijkheden om te gaan voldoen aan deze nieuwe wet. 1. Alles zelf uitzoeken. 2. Een jurist inschakelen (is duur) 3. Stappenplan WBTR inschakelen (€120,00) Zie filmpje en vanaf minuut 40 uitleg over het stappenplan. Info: Nieuwe Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen Nieuws Op 1 juli 2021 moeten alle verenigingen en stichtingen voldoen aan de nieuwe Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR). De WBTR is bedoeld om wanbestuur, onverantwoordelijk financieel beheer, misbruik van positie en andere ongewenste activiteiten binnen besturen te voorkomen. Het gaat over de positie en plichten van bestuursleden en toezichthouders en hun aansprakelijkheid. Maar ook over financieel beleid en goedkeuring van uitgaven, procedures bij grote uitgaven of investeringen en regels omtrent belangenverstrengeling. De WBTR zorgt voor minder gedoe in je vereniging. Het behoedt huidige bestuursleden voor persoonlijke aansprakelijkheid én laat nieuwe bestuursleden zien dat zaken goed op orde zijn. Veel organisaties vragen zich af welke gevolgen de WBTR heeft voor het bestuur en wat in de statuten aangepast moet worden. Hierop is geen eenduidig antwoord te geven. Het hangt af van hoe het bestuur en het toezicht op het bestuur binnen een organisatie is vormgegeven en wat in de statuten staat. Statutenwijzigingen Wanneer het noodzakelijk is dat de statuten moeten worden aangepast, hoeft dat niet voor 1 juli te gebeuren. Statutenwijzigingen kunnen nog tot 5 jaar na invoering van de WBTR gedaan worden. In die tijd gaat de Wet boven de eigen statuten. Checklist De WBTR vraagt meer dan alleen het aanpassen van de statuten. Het is ook bedoeld om de kwaliteit van besturen te verbeteren. NOV heeft een korte checklist gemaakt voor verenigingen en stichtingen om te zien wat de gevolgen van de WBTR voor de organisatie zijn. De checklist geeft aan wat er aangepast moet worden, maar niet hóe bepaalde zaken aangepast moeten worden. Daarvoor is namelijk een stappenplan ontwikkeld. WBTR stappenplan Het Instituut Verenigingen Branches en Beroepen (IVBB) heeft een WBTR-stappenplan ontwikkeld om verenigingen en stichtingen te ondersteunen. Met uitvoering van dit stappenplan kunnen organisaties aan de nieuwe Wet gaan voldoen. Het is ontwikkeld door een team van deskundigen die veel kennis en ervaring hebben met verenigingen en stichtingen. Het stappenplan is vooral van waarde voor kleinere verenigingen met vrijwillige bestuursleden. Deze krijgen allemaal te maken met de invloed van de nieuwe wet op hun werk en aansprakelijkheid Door afspraken en regels goed vast te leggen, wordt het risico geminimaliseerd. Dat is goed voor zittende, maar ook voor toekomstige bestuursleden. Kijk hier voor meer informatie.
Lees meer

Nieuwsbrief LochemDOET

Kijk hier verder voor onze trainingen en trends in het vrijwilligerswerk 
Lees meer
trendrapport vrijwilligerswerk 2021

Trendrapport vrijwilligerswerk 2021

Benieuwd naar de nieuwste vrijwilligerswerktrends voor 2021? Voor het vierde jaar onderzocht NLvoorelkaar.nl dit met samen met prof. dr. Lucas Meijs en bundelden ze dit in een gratis e-book. Tof tipje van de sluier: de 14.000 respondenten voorspellen 41% meer inzet in 2021! Bekijk hier de belangrijkste trends en inzichten voor 2021 Bekijk hier de belangrijkste trends en inzichten voor 2021
Lees meer

Aandacht Functionaris huiselijk geweld

Als vrijwilliger kom je laagdrempelig binnen bij mensen en zie en hoor je vaak meer dan hulpverleners. Je kunt een niet-pluis gevoel krijgen bij sommige situaties of zorgen hebben over de mensen waarmee je contact hebt. Deel deze zorg met je contactpersoon van de vrijwilligersorganisatie waarvoor je actief bent. Met deze zorgen kunnen jullie terecht bij de Aandacht Functionaris Huiselijk Geweld (AF HG). Deze helpt je de zorgen concreet te maken en weet de weg die er bewandeld kan worden. Bij Stichting Welzijn Lochem is er een AF HG in dienst. Deze is speciaal aangesteld voor alle vrijwilligers in de gemeente Lochem die zorgen hebben omtrent huiselijk geweld. De AF HG kan je kosteloos om advies vragen en denkt graag met je mee als je je zorgen maakt om iemand. Huiselijk geweld vindt veelal achter gesloten deuren plaats, het is daarom moeilijk te signaleren. De AF HG is er om de bewustwording omtrent zorgen en signalen van huiselijk geweld te vergroten en zodoende deze problematiek meer zichtbaar te maken. Als vrijwilliger kan je een belangrijke bijdrage leveren door extra oren en ogen te zijn en signalen en zorgen bespreekbaar te maken. Kees Damhuis Aandacht Functionaris huiselijk geweld 06-45837294 [email protected] ________________________________________ Aanvullende informatie huiselijk geweld De meest voorkomende vorm van geweld in Nederland is huiselijk geweld. Thuis moet een veilige en prettige plek zijn. Dit is jammer genoeg niet overal het geval. Mensen hebben meer kans om uitgescholden, gepest, geslagen, gestompt, getrapt, verwaarloosd of gedood te worden in hun eigen huis, door leden van het eigen gezin, dan door wie of waar dan ook. De definitie van huiselijk geweld is geweld dat wordt gepleegd door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer. Dat kunnen zijn: ex-partners, gezinsleden, familieleden en huisvrienden. De term 'huiselijk geweld' verwijst naar de relatie tussen pleger en slachtoffer. Er is meestal sprake van een machtsverschil. Het slachtoffer is afhankelijk van de dader. Het gaat bij huiselijk geweld om lichamelijke, seksuele en psychische vormen van geweld. (Rijksoverheid) Vormen van veel voorkomend huiselijk geweld zijn: - Kindermishandeling - Ouderenmishandeling - Partner en ex-partner geweld - Eer-gerelateerd geweld In Europa is huiselijk geweld de belangrijkste oorzaak van sterfte en handicaps voor vrouwen tussen de 16 en 44 jaar. In 2017 zijn van de 46 vrouwen die in Nederland om het leven zijn gebracht circa 40 procent omgebracht door hun (ex)partner. Maar ook mannen, kinderen en ouderen zijn slachtoffer van huiselijk geweld. Huiselijk geweld komt in alle lagen en groeperingen van de bevolking voor. Er kan sprake zijn van opzettelijke mishandeling, maar dit is niet altijd het geval. Geschat wordt dat in Nederland jaarlijks 119.000 kinderen, 200.000 volwassenen en 200.000 ouderen te maken krijgen met een vorm van mishandeling of huiselijk geweld. Deze cijfers zijn gebaseerd op prevalentieonderzoek. Echter, dit blijkt als de top van de ijsberg: het wellicht veel grotere deel van de ijsberg onder water kennen we niet. Als het geschatte aantal ook voor gemeente Lochem zou gelden, dan zou dit het volgende beeld opleveren: van de ongeveer 33.660 inwoners van de gemeente Lochem worden circa 235 kinderen (leeftijd 0-17 jaar), circa 345 volwassenen (leeftijd 18-64 jaar), circa. 570 ouderen (leeftijd 65 jaar en ouder) jaarlijks geconfronteerd met enige vorm van mishandeling of huiselijk geweld, hetzij als slachtoffer, hetzij als pleger. Het gaat om aannames, met de vraag of deze eenvoudig zijn door te trekken naar gemeente Lochem. Wel kan worden vastgesteld dat het een signaal is en dat hier aandacht aan moet worden besteed.
Lees meer

Denk, praat en beslis mee!

De Adviesraad Sociaal Domein gemeente Lochem adviseert het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd over de Wmo, Jeugd- en Participatiewet. Je kunt dan denken aan onderwerpen als welzijn, individuele hulpmiddelen, aangepaste woningen, allerlei vormen van jeugdhulp, schuldhulpverlening en ook thema’s die ermee te maken hebben zoals wonen en veiligheid. De Adviesraad behartigd de belangen van groepen inwoners. Denk, praat en beslis mee! De Adviesraad Sociaal Domein kan dit niet alleen en heeft daar ook jouw inbreng voor nodig. Als inwoner van de gemeente Lochem ben jij ervaringsdeskundig en daar zijn wij naar op zoek. Sta je open voor signalen uit de samenleving en wil je hier structureel over meedenken? Aarzel niet en doe met ons mee. Voor meer informatie zie onze website www.adviesraadlochem.nl . Of neem contact op met Majella Schreurs, [email protected] .
Lees meer

IK ZIE JE! Hoe de liefde overeind blijft in Coronatijd

11 maart 2020 de wereld komt tot stilstand. Corona heeft iedereen in zijn greep. Blijf thuis, is de boodschap aan ons allen. We zijn allemaal van slag, maar wat betekent het als je in deze tijd mantelzorger bent? Je mag elkaar ineens niet meer fysiek ontmoeten, omdat je partner in een verpleeghuis zit, of je bent juist de hele dag met elkaar in een huis omdat dagbesteding, school en andere contacten niet mogelijk zijn. Dit zorgt voor spanning maar ook voor mooie intieme momenten. Voor sommige mensen heel eenzaam en verdrietig, maar ook rust en het besef hoe waardevol we voor elkaar zijn. IK ZIE JE is een boekje waarin 10 mantelzorgers uit de gemeente Lochem hun persoonlijke verhaal vertellen. Bij elk verhaal geschreven door Ria Elstgeest een passende foto van Yvonne Voeten. De verhalen zijn te lezen op www.welzijnlochem.nl u kunt ook een boekje bestellen bij [email protected]
Lees meer