Navigatie overslaan
LochemDOET Home
  • VOOR VRIJWILLIGERS
  • VOOR ORGANISATIES
  • LOCHEM TRAINT
  • CONTACT
Account aanmakenLog in

Contact

  • Doctor Rivestraat 1, 7241 AS Lochem, Nederland
  • [email protected]
  • 0573-297000
LochemDOET

LochemDOET

  • Voor Vrijwilligers
  • Voor Organisaties
  • Lochem Traint
  • Bedrijven

Doe mee

  • Activiteiten
  • Zoek Organisaties
  • Organisatie toevoegen
  • Account aanmaken
  • Log in
  • Help
  • Content policy
  • Privacyverklaring
  • Algemene Voorwaarden
  • Toegankelijkheidsverklaring

Powered by Deedmob tools

Post | juni 2026 | Verhalen van vrijwilligers | 2 min lezen

Warmte en plezier op bussen Welzijn Lochem

Door

Janine Pelgrum-Puur

Je ziet ze vast wel eens rijden... de busjes van Welzijn Lochem. Of wellicht heb je er zelf al eens ingezeten naar een leuk uitje of bijeenkomst. Maar hoe werkt de inzet van de bussen precies en wie zijn de mensen die de busritten mogelijk maken?

Zonder vrijwilligers geen bus-uitjes

We spraken met Wil en Joop, vrijwillige buschauffeurs van Welzijn Lochem. En met Riet van Zonnebloem Gorssel, aanvraagster van busritten, begeleidster op uitjes en coördinator bezoekwerk. 

Zodra Riet het activiteitenoverzicht van de Zonnebloem ontvangt, kruipt zij achter haar computer. Ze stuurt de data aan Astrid van Welzijn Lochem, die bussen en chauffeurs reserveert. Vlak voor vertrek mailt Riet deelnemerslijsten naar de ingeplande chauffeurs. 

De goedlachse Joop en Wil maken aan de hand van deze lijst hun bus op de ochtend van vertrek klaar. Soms behelst dat het ombouwen van de hele bus; gewone stoelen eruit om plaats te maken voor rolstoelen en rollators. Flink wat sjouwwerk dus.

Inlevingsvermogen én humor

Eenmaal onderweg zijn de chauffeurs echte gastheren, die vooruitdenken, stap voor stap hun handelingen uitleggen aan de gasten én extra beleving creëren. 

Wil speelt tijdens de rit graag in op verhalen van de gasten. Hij rijdt gerust 2 kilometer om, zodat een gast langs zijn oude huis komt. Dat levert veel plezier én verhalen op. Joop brengt humor en plezier in de ritten en zijn helderblauwe ogen stralen als hij daarover vertelt. Hij krijgt er een flinke portie dankbaarheid voor terug.

Samen aanpakken

Bij aankomst op de plaats van bestemming wacht Riet de gasten vaak op, óók als ze niet ingepland is als begeleidster. ‘Ik houd alle welkomstgesprekken met nieuwe gasten. Voor hen is het fijn een bekend gezicht te zien bij een uitje’.

Haar aanwezigheid is ook meer dan welkom voor de chauffeurs, zeker bij de boottochten. Gasten aan en van boord helpen, is een hele klus. 'Voor je iedereen weer in de bus hebt zitten, ben je wel even verder' zegt Joop warm.

Nadat alle gasten weer veilig thuisgebracht zijn, volgt voor de chauffeurs nog een busklus. Schoonmaken, stoelen er weer in, rittenregistratie op orde maken. En soms naar de wasstraat, waar de bus niet doorheen past maar handmatig gesopt wordt. Als de bus uiteindelijk glimmend in de garage staat, vertrekken Wil en Joop voldaan naar huis.

Verbinding voert de boventoon

Riet waardeert de samenwerking met Welzijn Lochem en de vrijwillige chauffeurs enorm. Door hun inzet kunnen veel meer gasten mee op activiteiten, dan wanneer alleen de chauffeurs van de Zonnebloem met hun privéauto’s zouden rijden. 

En daarnaast is het fijn om de gasten sámen een mooie dag te bezorgen. Dat samen uit zich ook in de verbinding met de gasten… die voor Riet, Wil en Joop de boventoon voert in hun vrijwilligerswerk. Toppers van de bovenste plank zijn het!

LOCHEM DOET! – VACATURE 

Herken jij jezelf hierin en heb je rijbewijs B? Sluit je dan aan bij deze fijne club vrijwillige chauffeurs!

Welzijn Lochem zorgt voor opleiding en begeleiding, zodat jij met een gerust hart mensen van A naar B kunt brengen. Naast de Zonnebloemgasten, taxiën we ook inburgeraars en gasten van andere activiteiten zoals bijvoorbeeld Woonzorgcentrum Gudula of de Soos in Gorssel.

Zie jij jezelf ook al rijden?

Welzijn Lochem zoekt aanvulling op de enthousiaste chauffeursclub. Interesse? 

Kijk op www.lochemdoet.nl voor de vacature Chauffeur Welzijn Lochem bus.

Link naar vacature

https://www.lochemdoet.nl/o/Stichting-Welzijn-Lochem2/activiteiten/Chauffeur-Welzijn-Lochem-bus/30307  

Deel blogpost
Gerelateerde blogposts
‘Ik doe het ook voor mezelf, ik word er blij van’

‘Ik doe het ook voor mezelf, ik word er blij van’

| Verhalen van vrijwilligers

‘Ik doe het ook voor mezelf, ik word er blij van’ Ellen van der Donk is vrijwilligster voor Oekraïense vluchtelingen. Eén ochtend per week staat zij in het winkeltje bij De Scheperskamp. De Oekraïners, kunnen van 10.00 tot 12.00 uur in het winkeltje terecht voor allerlei spullen, zoals kleding, speelgoed, campingbedjes, interieurspullen en sportartikelen. 28 februari 2022 viel Rusland buurland Oekraïne binnen. Veel mensen sloegen op de vlucht en een deel daarvan kwam naar Lochem. Zij werden opgevangen bij gastgezinnen, bij EuroParcs De Achterhoek en in Hotel De Scheperskamp. Al snel kwamen er allerlei initiatieven op gang, waaronder een winkeltje. Ellen van der Donk is één van de vrijwilligers die zich direct aanmeldde. “Ik ben een aantal jaren geleden met pensioen gegaan. Ik was en blijf zorgverlener en aan het eind van de dag wil ik een beetje een fijn gevoel hebben, dus daarom doe ik dit vrijwilligerswerk met alle liefde. Ik doe het niet alleen voor de ander, maar ook voor mezelf; ik word er blij van.” Wat Ellen ook aanspreekt in het werk is de inzet van alle vrijwilligers. “We zijn echt een team van 12 mensen. Kan iemand een keer niet, dan staat er altijd iemand klaar om in te springen. Niet iedereen werkt in het winkeltje, maar er is bijvoorbeeld een kleermaker die kleding verstelt, als dat gewenst is. En er is een fietsenproject, waarbij we gezorgd hebben dat er voor mensen die dat nodig hebben een fiets is en geven we fietsles om te oefenen met de Nederlandse verkeersregels en -situaties. En als we horen dat er behoefte is aan iets, dan wordt dat opgepakt en gekeken of we de mensen er bij kunnen helpen.” Het sociale aspect van het winkeltje is misschien net zo belangrijk als de spullen. Het is voor de mensen een soort uitje. “Er zijn mensen die komen elke dag en nemen allerlei spullen mee, die ze de volgende dag weer terugbrengen. Maar dat geeft niks, ze zijn er even uit en vaak ook verlegen om een praatje”, aldus Ellen. Dat gebeurt dan vaak met handen en voeten of met behulp van Google translate. “De mensen willen graag wat afleiding”, merkt Ellen op. “Er woont hier een bijvoorbeeld een moeder en een dochter. De dochter komt dagelijks in het winkeltje en ik vroeg haar eens of ze misschien iemand wist die mij wilde helpen in de tuin. Haar moeder bleek gek op tuinieren en sindsdien haal ik de moeder af en toe op en gaan we samen in mijn tuin aan de slag. Mensen willen wat doen, maar de taal is een probleem.” In het winkeltje kunnen Oekraïense vluchtelingen gratis allerlei spullen ophalen. Er is veel kleding gedoneerd en ook de Kledingbank Lochem heeft veel kleding gebracht. Maar de vrijwilligers brengen zelf ook eigen kleding en spullen mee of ze vragen rond in hun vriendenkring. Is er vraag naar iets, dan sturen ze een berichtje in de groepsapp en gaan ze op zoek. Natuurlijk kunnen ze altijd spullen gebruiken, bijvoorbeeld mooie mannenkleding en als het straks kouder wordt zijn winterjassen van harte welkom. Het is niet zeker of het winkeltje per 1 november nog doorgaat, omdat dan de Oekraïense vluchtelingen waarschijnlijk niet meer in De Scheperskamp worden opgevangen. Maar voor Ellen is dat geen probleem, want er blijven altijd dingen te doen. “Wat er op mijn pad komt, pak ik aan, als het maar zinvol is en leuk.”
Lees meer

Investeren in een onvergetelijke avond voor die ander

| Verhalen van vrijwilligers

We spreken af in het café, Sander van Voorst en ik. Sander is vrijwilliger bij het Lochemse Openluchttheater als decorontwerper van o.a. Winterwonderland. En werkt als vrijwilliger in de afwasploeg van “de Eetkamer”. De gemene deler; investeren in een onvergetelijke avond voor die ander. En dat doet hij met veel passie. Hoe is het zo gekomen….twintig jaar geleden is Gerrit van Veldhuisen, oom van Sander, als deelnemer gestart met het koken en gezamenlijk eten met vier mede inwoners van Lochem. En dat sloeg aan. Het aantal “mee-eters” groeide en groeide en Gerrit verhuisde met kookpotten naar de voormalige Museumboerderij aan de Nijkampseweg. Een mooie locatie waar hij zelfs 48 lekkere maaltijden kookte op maar vier gaspitten. De afwas werd toen met de hand gedaan. Maar ook dat groeide uit zijn jasje en verpleeghuis Hoge Weide stelde in 2010 een professionele keuken ter beschikking met twee koks. En zo is het dus gegaan. De opdrachtgever nu is het Stichtingsbestuur van de Eetkamer (voorheen de CAVO Culinaire Activiteiten Voor Ouderen). De Eetkamer geeft ouderen de gelegenheid eens per maand gezellig samen te dineren op Locatie Hoge Weide. Het is tijdens het diner dat ik Sander op zijn werkplek voor het eerst ontmoet. Hij start rond vijf uur in de middag samen met drie collega afwassers met een kopje soep en dan aan de slag! De tafels zijn mooi opgemaakt, het eten ruikt lekker, en er hangt een gemoedelijke sfeer in de dinerzaal. Vandaag staat op het 3 gangen menu: · Groentesoep · Kip, erwtjes met worteltjes, gebakken aardappelen · Rauwkost en appelmoes · Bokkenpootjes-mousse Sander laat de afwaskeuken zien waar hij samen met zijn drie collega’s zorgt voor het afwassen en pouleren van serviesgoed. Ook de grote kookpannen die de professionele koks van de Hoge Heide gebruiken moeten geboend worden. Het is een professionele afwaskeuken en dat is ook hard nodig om het serviesgoed van de 80 maaltijden weer spic en span te krijgen. Ook hier een gezellige sfeer onderling, èn er wordt ook hard gewerkt. Later spreek ik Sander op een rustige plek in het café. Hij vertelt met veel passie over het vrijwilligerswerk. Ouderen die veelal alleen de maaltijden gebruiken een gezellige avond bieden waarbij ze samen kunnen eten en hun verhaal kunnen vertellen. Daar doet hij het voor! Samen met zijn collega vrijwilligers van het taxivervoer, de organisatie en van het serveren en de aankleding van het restaurant. Sander voelt zich verantwoordelijk voor het afleveren van goed werk maar zeker ook voor een goede sfeer. Aandacht voor de deelnemers en elkaar maakt het werken zoveel leuker. Signaleren als iets beter kan. Je verantwoordelijk voelen voor het gehele proces. Dat maakt het vrijwilligerswerk voor hem interessant en zinvol. Wilt u graag mee-eten, u kunt zich opgeven via de website: eetkamerlochem.nl of per mail: [email protected]
Lees meer
Je ziet elkaar wel, maar nu zie je elkaar op een andere manier

Je ziet elkaar wel, maar nu zie je elkaar op een andere manier

| Verhalen van vrijwilligers

Bij de oproep om deel te nemen aan het project Jong & Meer Light kwamen niet meteen aanmeldingen, maar uiteindelijk kwam hier verandering in. “Je probeert iedereen enthousiast te krijgen, maar je zit met einde schooljaar, dan weet je er zijn toetsweken en dergelijke, dus het is altijd even afwachten. Toen nam Paula (van der Velden, 15) een beetje het voortouw en deed bijna het hele jeugdorkest mee”, aldus Jessica Klein Nulent (24). Uiteindelijk ontstond er een nog grotere groep deelnemers (13-25 jaar) die zijn gaan samenwerken. Het project Jong & Meer Light geeft jongeren de kans om met een budget en een aantal trainingen, op vrijwillige basis, iets te doen voor hun vereniging. Het project is een initiatief van Stichting Welzijn Lochem en Gemeente Lochem. Zowel Paula als Jessica maken onderdeel uit van het Jeugdorkest van muziekvereniging Advendo in Lochem. “We gaan een leuk weekend organiseren, met allerlei activiteiten en een overnachting in september of oktober”, vertelt Paula. “Dit is voor de wat jongere jeugd van de Blaasbende (8-9 jaar) en het Blaasorkest (10-15 jaar)”, vult Jessica aan. ”De grote lijnen zijn er, maar de precieze uitwerking moet nog worden bedacht.” Dat het weekend zou zijn voor de jongere jeugd van de Blaasbende en het Jeugdorkest was al wel vrij snel duidelijk; “Het is leuk om de jongere jeugd op deze manier wat meer bij de vereniging te betrekken. We oefenen na elkaar, dus we zien elkaar wel, maar er is niet echt de ruimte om elkaar beter te leren kennen. Daarnaast stroomt de jongere jeugd straks ook weer door naar het Jeugdorkest en dan kennen zij elkaar al. Misschien dat ze dan zelfs hierdoor harder gaan oefenen, waardoor ze sneller kunnen doorstromen”, zegt Jessica gekscherend. De samenwerking tussen de verschillende deelnemers wordt positief ervaren. “De jongere deelnemers komen vaak met de creatieve ideeën en de wat oudere deelnemers kijken dan of dit ook realistisch is, dan ben je een mooi team samen”, vertelt Jessica. De hoop is er dat er meer verbinding ontstaat tussen de jongeren onderling en tussen de jeugd met de vereniging. “Eerder zag je elkaar wel, maar nu zie je elkaar op een andere manier. Als je dan zo met elkaar in gesprek gaat, dan komen ook er wel dingen te sprake die je tof vindt aan de vereniging en dingen die wel wat anders zouden kunnen, waar je geen geld voor nodig hebt om dit samen te realiseren.” Een voorbeeld hiervan is het gezamenlijk muziekstukken uitzoeken. Wat ze allebei wel tof vinden aan de vereniging is de sfeer. Na het oefenen is er namelijk de mogelijkheid met elkaar een (alcoholvrij) drankje te doen aan de bar in de oefenruimte. “Al mag die ook wel wat groter vinden wij.”
Lees meer