Navigatie overslaan
LochemDOET Home
  • VOOR VRIJWILLIGERS
  • VOOR ORGANISATIES
  • LOCHEM TRAINT
  • CONTACT
Account aanmakenLog in

Contact

  • Doctor Rivestraat 1, 7241 AS Lochem, Nederland
  • [email protected]
  • 0573-297000
LochemDOET

LochemDOET

  • Voor Vrijwilligers
  • Voor Organisaties
  • Lochem Traint
  • Bedrijven

Doe mee

  • Activiteiten
  • Zoek Organisaties
  • Organisatie toevoegen
  • Account aanmaken
  • Log in
  • Help
  • Content policy
  • Privacyverklaring
  • Algemene Voorwaarden
  • Toegankelijkheidsverklaring

Powered by Deedmob tools

Post | november 2022 | Verhalen van vrijwilligers | 2 min lezen

Henk Koerselman: in dit festijn zit heel veel muziek!

Door

Hendrik Beelen

Henk Koerselman: in dit festijn zit heel veel muziek!

Henk Koerselman van Gezinshuis Erve de Bongerd in Laren heeft een plan. “In het voorjaar van 2023 wordt een muziekfestival voor mensen met een beperking georganiseerd. Ik zie het al helemaal voor me: op een mooie locatie in de gemeente Lochem, bijvoorbeeld een sporthal, gaat het dak eraf. Lokale Nederlandstalige zangers of zangeressen treden op. En het hoofdmenu wordt gevormd door mensen met een beperking die alleen of met elkaar muziek maken. En natuurlijk is iedereen welkom om mee te doen”.

 

De term “mensen met een beperking” schuurt. We bedoelen mensen die wat lastiger hun weg vinden in onze samenleving. Maar die bijvoorbeeld in de muziek een streepje voor kunnen hebben. “En juist op dat punt wordt er regionaal weinig georganiseerd. Jammer, want muziek verbindt mensen. Dat is goed te zien als je een festival bezoekt. Volstrekte vreemden van elkaar genieten dan opeens samen van een gemeenschappelijke ervaring. Verschillen in achtergrond, geloof, ras of geaardheid vallen weg. En dat staat me ook in het voorjaar voor ogen” vertelt Henk enthousiast.


Henk heeft een groot hart voor mensen die vanwege een beperking een handje geholpen moeten worden om mee te draaien in de samenleving. Hij zet zich voor hen in waar hij kan. Zowel beroepsmatig als vrijwillig. 

Als vrijwilliger stond hij bijvoorbeeld aan de wieg van het speciale voetbalelftal van de Larense Witkampers in 2016. En was hij ook betrokken bij de vorming van een speciaal elftal van Go Ahead Eagles. Waardoor een aantal Witkampers nu meespelen in de speciale landelijke eredivisie. “Daarmee werd een lang gekoesterde droom verwezenlijkt. Ik geniet hoe die jongens en meiden wekelijks bezig zijn met hun sport” vertelt Henk.


Henk werkt bij Sa-net, een Achterhoekse organisatie voor kleinschalige woonzorg en zorg thuis. Zijn werk bestaat onder andere uit het begeleiden van cliënten bij hun dagbesteding. Samen met hen onderhoudt hij twee dagen per week de tuinen van een aantal locaties die onder Sa-net vallen.


Met zijn vrouw Corine, openden ze een aantal jaren geleden een gezinshuis. Toen hun eigen drie kinderen ouder werden, hebben ze hun huis opengesteld voor kinderen die behoefte hebben aan een veilig en zo normaal mogelijk gezinsleven. Momenteel wonen er twee kinderen bij Henk en Corine. Binnenkort komt er een derde kind bij. “Wij denken dat het voor veel kinderen fijner is om in een gezin op te groeien dan in een groep binnen een instelling. Het is af en toe hectisch, maar ook fijn dat we op deze manier een steentje kunnen bijdragen”.


En nu dus het muziekfestival. “Ik zoek primair mensen met hart voor mensen met een beperking. Mensen die het leuk vinden om samen met hen een feestje te bouwen. Maar het zou natuurlijk ook geweldig zijn als we een groepje kunnen vormen met uiteenlopende kennis en ervaring. Bijvoorbeeld mensen met talent voor organiseren, muziek, techniek, communicatie & PR en het werven van sponsoren.


Wie meer wil weten of zich wil opgeven kan contact opnemen [email protected] of 0623818091.

Deel blogpost
Gerelateerde blogposts
Schaatskoorts op Roowinkel

Schaatskoorts

| Verhalen van vrijwilligers

De winter piekt dit jaar kort maar hevig. Bij IJssportvereniging Roowinkel in Laren spant het erom of de ijsbaan open kan. Tijdens het interview is het ijs 3 cm dik en dat is nog lang niet genoeg. Gerrit Schoolen, al 20 jaar penningmeester van de club, vertelt op een stralende winterdag wat er allemaal bij komt kijken om de baan schaatsklaar te maken. De prachtig gelegen ijsbaan is in de jaren vijftig aangelegd in het toenmalige veengebied Roowinkel. De baan wordt omzoomd door bomen. Dat vraagt om het nodige onderhoud. De kanten moeten worden schoongemaakt en gesnoeid, omgevallen bomen moeten worden weggehaald en af en toe moet de grond worden uitgebaggerd of het riet onder water worden gemaaid. “Als vereniging red je het niet als je dat moet laten doen. We hebben vanuit ons team een mooi netwerk waardoor we veel zelf kunnen bereiken. Er zijn altijd wel mensen met een tractor die we mogen gebruiken of een kettingzaag. De plaatselijke ondernemers dragen ons een warm hart toe. Samenwerken en met elkaar wat kunnen bereiken, dat geeft een goed gevoel.” Gerrit omschrijft het vaste team als een hechte club die flink wat werk kan verzetten. “Als de baan open is, moet die iedere avond geprepareerd worden. We vegen met de veegmachine en dweilen de baan met warm water. Daarvoor hebben we een pomp die het water opwarmt waarna we met een tankje over de baan kunnen rijden. Dan zijn we op zo’n avond zo met zijn allen tot 23:00 bezig. Maar daarnaast brengen we bijvoorbeeld ook de bijna 700 ledenkaarten zelf rond. Een postzegel kost al gauw een euro dus dat rondbrengen kunnen we beter zelf doen.” Gerrit heeft een lange geschiedenis met de ijsbaan. Hij groeide op, op een boerderij 500 meter naast de ijsbaan. “Toen schaatsten we op houten doorlopers. Als kind had ik moeite om die zelf om te binden dus dan maakte mijn moeder ze thuis vast en liep ik op schaatsen door de weilanden naar de baan. In mijn jeugd konden we vaak schaatsen. De wedstrijden tussen de basisscholen kan ik mij nog als de dag van gisteren herinneren. Dat ging fanatiek. Er kwamen jongens uit Laren zelf, dat was voor ons in die tijd nog bijna het buitenland en dat leverde spannende wedstrijden op. Later begeleide ik zelf jeugd bij de wedstrijden en onze kinderen leerden hier schaatsen.” Toen Gerrit weer bij de ouderlijke boerderij kwam wonen, kreeg hij in 1995 de vraag om bestuurslid te worden. Daar hoefde hij niet lang over na te denken. “Saamhorigheidsgevoel en zelfredzaamheid vind ik belangrijk. Ik denk ook dat hoe kleiner de gemeenschap is, hoe groter de saamhorigheid. Het is ook belangrijk dat je hier in de buurt voor de jeugd wat kunt organiseren zoals schaatsvaardigheden, de schaatsavondvierdaagse en de alternatieve Elfstedentocht.” De vereniging heeft een regionale functie met veel draagvlak. Dat blijkt wel uit het al jaren stabiele ledenbestand. Leden die allemaal hopen op een paar mooie schaatsdagen. Maar zoals Gerrit het zegt: “Dat blijft een moeilijke beslissing. We laten ons de kop niet gek maken en nemen geen risico.” Inmiddels weten we het allemaal. De vorst zette door. Het ijs werd 10 cm, zo vertelde Gerrit aan de schaatsliefhebber die dit stukje schreef en die terugkwam om te genieten van de geopende ijsbaan.
Lees meer
VRIJWILLIGERSWERK = DOEN!

Vrijwilligerswerk = DOEN!

| Verhalen van vrijwilligers

Vrijwilligerswerk moet in je genen zitten. Opgevoed zijn met “niet zeuren maar aanpakken” en vooral die dingen doen die je leuk vindt, is voor Roel Hendriks de kern van zijn activiteiten als vrijwilliger. Van jongs af aan kennen zijn energie en nieuwsgierigheid bijna geen grenzen. “Schaatsen en wielrennen betekenden niet alleen meedoen, maar ook hand- en spandiensten verlenen. Organiseren, leiding geven, jury bemannen: allemaal vrijwilligerswerk”. Roel kan nu eenmaal geen ‘nee’ zeggen… Als oud-docent geschiedenis en Nederlands, die van schrijven houdt, weet men hem dikwijls en snel te vinden. Jarenlang is hij correspondent voor de Stentor geweest. De laatste paar jaar schrijft hij als vrijwilliger bij Stichting Welzijn Lochem artikelen voor de rubriek “Vrijwilliger centraal” in De Berkelbode: vanmiddag vuur ik mijn vragen af op een gewaardeerd collega. Enthousiast vertelt Roel over het boek “Gorssel van Agrarische Gemeenschap tot Forensendorp”, dat in 2019 uitgekomen is. Als een van de zeven teamleden heeft hij zijn bijdrage hieraan geleverd. Van stilzitten is echter geen sprake. Nu behelst zijn bijna dagelijkse vrijwilligerswerk het herschrijven van “De Voet Dwars”. Een boek vol persoonlijke verhalen uit de 2 e wereldoorlog, dat in 1995 zijn eerste uitgave beleefde, maar niet meer verkrijgbaar is. Op initiatief van Monique Mekkering wordt nu door een team van 5 vrijwilligers van de Historische Vereniging De Elf Marken aan een nieuwe versie gewerkt. Opnieuw vertelde verhalen, aanvullingen of fragmenten van bestaande verhalen worden gelardeerd met veel fotomateriaal. Nu er niet meer wekelijks vergaderd kan worden in het voormalig tramstation, zorgt de digitale communicatie voor wat vertraging. Toch streven ze naar een presentatie rond 5 mei tijdens het bevrijdingsfeest 75 + 1,. “Ik heb al een idee wat ik ga doen als dit klaar is… Het ordenen van verhalen over mijn vader, die in het verzet heeft gezeten tijdens de oorlog”. Tussendoor een fietstocht op zijn racefiets of mountainbike, of een wandelingetje met zijn vrouw, houden hem, als tachtig jarige, kwik en vief. “Gids op Paleis Het Loo ben ik al zo’n twintig jaar, ook als vrijwilliger. Als het museum weer open gaat in het najaar, moet ik waarschijnlijk eerst weer een cursus volgen. Er is zoveel veranderd en een gids moet wel ‘up to date’ zijn. Een advies dat Roel graag geeft: “Neem initiatief, laat het niet bij woorden maar pak het aan! Pas als je iets een keer gedaan hebt, weet je of het wat voor je is. Ik kan het iedereen aanraden, omdat je er zoveel voor terug krijgt. Als chauffeur op de bus van de dagbesteding heb ik onderweg veel gelachen met en plezier beleefd aan de passagiers. Ik raad mensen aan met hun talent te werken, waar ze wellicht zelf nog geen weet van hebben”. Eigenlijk is het een kwestie van een keuze maken: wil ik erachter komen of ik het leuk vind of niet? Want: ”Hoe fijn kan het zijn dingen te doen waar anderen plezier aan beleven! Dat vind ik mooi! Ik blijf dus zolang als mogelijk is actief, want als ik hier geen zin meer in heb, mankeer ik iets”.
Lees meer
Elga besloot vrijwilligerswerk te gaan doen, iets wat ze altijd al wel deed. “Dat kreeg ik met de paplepel ingegoten”. Via het Oranjefonds kwam ze bij Homestart van Yunio.

Zaadjes planten en zien bloeien; het mooie van mijn vrijwilligerswerk

| Verhalen van vrijwilligers

Elga besloot vrijwilligerswerk te gaan doen, iets wat ze altijd al wel deed. “Dat kreeg ik met de paplepel ingegoten”. Via het Oranjefonds kwam ze bij Homestart van Yunio.
Lees meer