Wat is een Beursvloer?

De Maatschappelijke Beursvloer is hét lokale matchevenement van Nederland waar bedrijven worden verbonden met maatschappelijke organisaties.


Matches

Op een Beursvloer bieden bedrijven, serviceclubs, onderwijsinstellingen, ondernemersverenigingen en overheid hun kennis, kunde, middelen, materialen, helpende handen en netwerk aan. Dit aanbod wordt gematcht aan de hulpvragen van vrijwilligersorganisaties. Zij ontmoeten elkaar op het Beursvloer evenement.

Als dank voor het aanbod levert de vrijwilligersorganisatie een tegenprestatie. Zo wordt een match een gelijkwaardig partnerschap. Er wordt gehandeld op de Maatschappelijke Beursvloer, maar met gesloten beurzen.


Voorbeelden

Een EHBO-vereniging zoekt een trainingsruimte voor de dinsdagavond; een school stelt zijn personeelskantine beschikbaar en krijgt in ruil daarvoor voor 2 medewerkers een training Bedrijfshulpverlening.


Een team medewerkers van een accountantskantoor gaat bankjes plaatsen in de tuin van een grote zorgorganisatie en ontvangt als dank een goed verzorgde BBQ.


Een communicatiebureau maakt samen met de voedselbank een communicatieplan om de naamsbekendheid te vergroten. De voedselbank plaatst het logo van de aanbieder een jaar lang op de vrachtwagen.


Rendement

Het rendement van de Maatschappelijke Beursvloer bestaat uit concrete matches maar zeker ook uit het leggen van nieuwe contacten, versterken van je netwerk en creëren van duurzame samenwerkingen. Verschillende werelden ontmoeten elkaar. Partijen die elkaar anders niet snel tegen zouden komen raken in gesprek.


Inmiddels vinden, verspreid over het land, ruim 70 Maatschappelijke Beursvloeren per jaar plaats. Hieruit ontstaan enkele tienduizenden matches. Zou je deze matches omrekenen naar klinkende munten, dan gaat het om een rendement van enkele miljoenen euro’s per jaar. Dit samen maakt de Maatschappelijke Beursvloer met recht de Beursvloer met het grootste (maatschappelijke) rendement!


Rendement voor vrijwilligersorganisaties

  • vraag/klus die op eigen kracht niet of moeilijk te realiseren is, wordt verwezenlijkt
  • kans om veel aanbieders in een korte tijd persoonlijk te spreken
  • mogelijkheid om een duurzaam contact met een bedrijf op te bouwen dat ook op andere momenten benaderd kan worden


Rendement voor bedrijven

  • invulling geven aan de maatschappelijke betrokkenheid/sociaal ondernemen
  • praktische invulling geven en aan de SDG's Sustainable Development Goals van je bedrijf, door een vrijwilligersorganisatie te helpen die dezelfde doelen nastreeft
  • uitdaging om betrokkenheid verder te laten reiken dan sponsoring
  • kans om veel vrijwilligersorganisaties in een korte tijd persoonlijk te spreken
  • "Goede buur zijn" door samen te werken aan een mooiere gemeente Lochem