Navigatie overslaan
LochemDOET Home
  • VOOR VRIJWILLIGERS
  • VOOR ORGANISATIES
  • LOCHEM TRAINT
  • CONTACT
Account aanmakenLog in

Contact

  • Doctor Rivestraat 1, 7241 AS Lochem, Nederland
  • [email protected]
  • 0573-297000
LochemDOET

LochemDOET

  • Voor Vrijwilligers
  • Voor Organisaties
  • Lochem Traint
  • Bedrijven

Doe mee

  • Activiteiten
  • Zoek Organisaties
  • Organisatie toevoegen
  • Account aanmaken
  • Log in
  • Help
  • Content policy
  • Privacyverklaring
  • Algemene Voorwaarden
  • Toegankelijkheidsverklaring

Powered by Deedmob tools

Post | september 2024 | Verhalen van vrijwilligers | 2 min lezen

‘De lach op hun gezicht, daar doe ik het voor’

Door

Jenny Swart

Op weg naar mijn afspraak met Mariet Bierhof fiets ik over een idyllisch oud bruggetje richting een schitterend landhuis. Hier is Herbergier De Ehze gehuisvest, waar mensen met dementie wonen. Het huis beschikt over dertien kamers, het bijbehorende koetshuis heeft er vier. De bewoners (onder wie twee echtparen) worden verzorgd door een 25-tal personeelsleden, bijgestaan door vier vrijwilligers.

De formule van De Herbergier is bijzonder: alle - kleinschalige - vestigingen worden geleid door twee inwonende zorgondernemers. Op De Ehze zijn dat Henk en Martin, zij wonen op het landgoed en zijn altijd aanspreekbaar, ook ’s avonds en in het weekend.


Mariet heeft zich direct na haar pensionering aangemeld als vrijwilliger. Haar dochter had haar al eens getipt over het bijzondere concept van De Herbergier, en omdat Almen de geboortegrond van haar vader is, kende ze de omgeving al goed. “Ik doe dit werk twee middagen in de week, daar is in de afgelopen twaalf jaar niets aan veranderd. Ik kom uit de thuisbegeleiding, had al kennis van dementie, en ik wilde graag iets voor anderen blijven doen. Daarnaast geeft het mij ook structuur in de week, dat vind ik prettig. Ik ben in de regel aanwezig bij de thee en later bij het borreluurtje met drankjes en hapjes. Advocaat met slagroom gaat heel hard, ook bij de mannen.”


Tijdens de ontvangst in de hal word ik begroet door een paar vrolijke honden. Een tweetal blijkt van bewoners te zijn, de derde is van de dagelijks aanwezige kok.

Ik mag een blik werpen op de gezellige gezamenlijke huiskamer en rondkijken in een aantal kamers, waar de bewoners trots laten zien hoe ze wonen en welk uitzicht ze hebben. Wat opvalt is de warme en persoonlijke omgang van het personeel met de bewoners en de ongedwongen sfeer.

“Meestal vraag ik aan de verzorgers of een bepaalde bewoner extra aandacht nodig heeft, of onrustig is, daar ga ik dan apart iets mee doen. Soms gaan we gewoon een stukje wandelen hier in de omgeving, maar soms pak ik de auto en neem die bewoner mee naar een stadje, een tuincentrum of een museum. Een kopje koffie met een taartje hoort daar altijd bij, daar genieten ze enorm van. En als zij genieten, dan geniet ik ook.

De dementie is al dusdanig ver gevorderd dat je niet kan en mag verwachten dat ze je bedanken, maar ik zie gewoon aan ze dat ze genieten. Dat plezier zit in kleine dingen, samen in een tijdschrift bladeren, een potje sjoelen, of gewoon op de bank zitten met een arm om ze heen.”

 

Eens in de maand trekken ze er met een aantal vrijwilligers en bewoners met een busje op uit. De omgeving wordt dan uitgebreid verkend (en door sommigen zelfs hérkend) en halverwege wordt er uiteraard weer gestopt voor koffie met gebak. “Laatst zijn we op bezoek geweest bij een oud-medewerkster. Zij is hier al een paar maanden weg, maar een aantal bewoners herkende haar, dat was best ontroerend om te zien. Het gaat om dat soort kleine dingen, de lach op hun gezicht, een spontane knuffel. Ik kan het iedereen aanraden dit werk te gaan doen.”

Deel blogpost
Gerelateerde blogposts

Groeien doe je samen

| Verhalen van vrijwilligers

Groeien doe je samen Dit is het motto van Yunio, jeugdgezondheidszorg. Groeien is veranderen, van baby tot peuter, van kleuter tot jongvolwassene. Je groeit als mens, maar ook als ouder, als opvoeder. Een uitdaging die zeker niet altijd makkelijk is. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen, groeien doe je samen! Daartoe biedt Yunio verschillende vormen van ondersteuning aan, zoals het consultatiebureau maar ook Home-Start, een wereldwijd programma voor ondersteuning aan gezinnen. Vrijwilligers steunen ouders met lichte, alledaagse opvoedvragen. Zij staan als mede-ouder naast het gezin door een luisterend oor en aandacht te bieden. Nienke Barrancos, moeder van twee schoolgaande kinderen, is sinds een jaar Home-Start vrijwilliger. Zij heeft deze keuze heel bewust gemaakt op het moment dat zij, in haar persoonlijk leven, meer ruimte ervoer. Zij had een paar jaar daarvoor in haar werkzame leven de switch gemaakt van business consultant naar persoonlijk coach en daar diverse opleidingen voor gevolgd. De opvoedingssituatie van haar eigen kinderen bevond zich in rustig vaarwater. Vanuit deze balans in haar eigen leven ervoer zij de behoefte om bij te dragen aan het leven van een ander. ‘Het is zo simpel en zo mooi om elkaar te helpen’, zegt ze. Nienke is opgegroeid in het buitengebied van Holten en heeft de waarden van het noaberschap van jongs af aan meegekregen, ‘je stond open voor de noden en vreugden van de mensen in je omgeving en bood zowel praktische als mentale steun waar nodig’. Dit herkent ze in de uitgangspunten van Home-Start. Op deze manier laagdrempelig en op basis van gelijkheid je eigen opvoedervaring kunnen inzetten als steun voor ouders, spreekt Nienke zeer aan. Je staat naast het gezin in wederzijds vertrouwen. Ouders geven zelf aan waarvoor ze steun willen hebben. Bij aanvang van het traject bespreek je de hulpvraag en elke week, als je het gezin bezoekt, schat je samen in wat die dag nodig is. Dat kan variëren van samen een spel spelen met de kinderen tot ondersteuning bij het hectische moment van het koken, als ook een wandeling maken met de moeder en/of vader en daarbij ruimte geven om hun zorgen te uiten. Door te benadrukken wat goed gaat groeit het zelfvertrouwen van de ouder weer. Nienke is ervan overtuigd dat alles al in je zit , ze vindt het mooi om het positieve van mensen naar boven te halen! Dat geeft haar voldoening! Je staat er als vrijwilliger zeker niet alleen voor; tijdens het hele proces kun je terugvallen op de coördinator van het gebied waar Home-Start actief is. Je start met een training en later zijn er diverse bijeenkomsten waarin je ervaringen uitwisselt met andere vrijwilligers. Nienke ervaart het als zeer prettig om zich zo ingebed te voelen binnen de organisatie. Ook de opstart van het begeleidingstraject wordt zorgvuldig gedaan, er wordt bekeken of er een match is en vervolgens zijn er twee proefgesprekken. Home-Start verbindt ouders en opvoeders met elkaar om te voorkomen dat alledaagse vragen uitgroeien tot ernstige problemen! Als vrijwilliger biedt je steun, maar je bent geen steunpilaar, aldus Nienke. Je verhoogt de draagkracht zodat ouders het na de ondersteuning zelf met vertrouwen kunnen voortzetten. Ben je enthousiast geworden door het verhaal van Nienke? Meld je ook aan als Home-Start vrijwilliger. De vacatures vind je op www.lochemdoet.nl
Lees meer
energie-conciërge voor Lochem Energie

Twee rechterhanden en een groot hart!

| Verhalen van vrijwilligers

die werk verrichten voor Lochemnaren, die vragen hebben over hun energie verbruik. Zo werkt Gerard Spil op dit moment als energie-conciërge, als vrijwilliger, voor Lochem Energie, in samenwerking met de gemeente. Gerard beantwoordt niet alleen vragen, hij lost ze ook op: zover als in zijn vermogen ligt. En dat is breed! Want als hij bij mensen thuiskomt, zien zijn ogen en horen zijn oren. Zijn mensenkennis is groot en warm. Vrijwilliger Gerard vertelt hoe hij zo’n twee-en-zestig jaar geleden aan zijn eerste onbetaalde werk begon: EHBO-er in Obdam bij de scouting. Veilig Verkeer Nederland, afdeling Lochem heeft 32 jaar lang van zijn krachten gebruik kunnen maken. De financiële problemen oplossen voor zijn zieke broer, zo’n twintig jaar geleden, brachten hem ertoe zich aan te melden bij Humanitas als hulpverlener. Met die ervaring is hij terecht gekomen bij het team budgetadvies (schuldhulpverlening) van Welzijn Lochem. Met zijn rugzak vol praktische ervaring is hij al een aantal jaren vrijwilliger bij Lochem Energie. “Ik help een ander, want dat levert zoveel meer op dan geld!” is zijn uitgangspunt als vrijwilliger. De energie-conciërge Gerard: “Ik kom uit een bakkersgezin en heb altijd mee moeten werken. Op 16-jarige leeftijd ben ik naar dè tuinbouwschool in Borculo gegaan en ben fruit- en groentekweker geworden. Bij verschillende kwekers heb ik veel ervaring opgedaan. Tot ik gevraagd werd om hier in Lochem conciërge te worden bij het huidige Staring college, dat hier naast de deur op de Bosweg heeft gestaan. Daar heb ik 33 jaar gewerkt. Het conciërge zijn is een veelzijdig beroep, dat helemaal bij mij paste: met pubers, ouders en leerkrachten omgaan: handen kunnen gebruiken en altijd oren en ogen open hebben. Mijn werkwijze is om met elkaar in gesprek te gaan: overleg hoe een probleem opgelost kan worden en luister. ” De verhalen, die Gerard vertelt, laten zien hoe die ervaringen hem bij zijn huidige conciërge werk van pas komen. Want dikwijls zijn het niet de meest bemiddelde mensen bij wie de gestegen energie-kosten de pan uit zijn gerezen en financiële problemen geven. Met zijn nuchtere, praktische, maar ook resolute en doortastende manier van omgaan met mensen, komt hij ook andere problemen en vraagstukken tegen. Daar schenkt hij aandacht aan en maakt hij tijd voor. Op de vraag waar zijn talent ligt, is het antwoord: ”ik heb hier nooit voor geleerd, maar met gezonde boerenverstand is het gewoon doen . Mijn auto ligt altijd vol spullen, die ik uit ervaring verwacht nodig te hebben. Ik grijp niet vaak mis!” Nieuwe collega’s Gerard: “Ik loop al aardig naar de tachtig, maar de blijde gezichten waar ik geweest ben, houden mij met plezier en voldoening aan dit werk. Ik kan het anderen van harte aanbevelen. En al heb je maar een of geen ‘rechterhanden’: ik help je wel! Nieuwe collega’s zijn altijd welkom”.
Lees meer
De riksja gaat weer van start in Lochem!

De riksja gaat weer van start in Lochem!

| Verhalen van vrijwilligers

“Er zijn zoveel dingen die je voor een ander kunt doen zonder dat het wat kost” zegt Dick ten Broeke als ik hem vraag waarom hij met de riksja is begonnen. Veel mensen kennen Dick omdat hij samen met zijn dochters en vrouw Bakkerij ten Broeke runt. Een familiebedrijf dat al meer dan 100 jaar bestaat. Dick is ook de geestelijk vader van de riksja die sinds 2021 vanuit het Stadhuus talloze ritjes heeft gemaakt met kwetsbare of minder mobiele mensen. Veel mensen kennen de riksja van vakantie: een transportfiets waarbij een bestuurder (de piloot) met een of twee passagiers voorop, een rit maakt. “In 2020 ontmoette ik op een van mijn fietstochtjes mijn oude werkgever. Hij was enorm verdrietig omdat zijn vrouw kort daarvoor was overleden. Hij kwam nergens meer omdat hij slecht ter been was. Dat zette me aan het denken. Ik zocht het internet af en het kwartje viel bij een verhaal over een wielerliefhebber in Denemarken. Die man maakte in zijn woonplaats fietstochten met kwetsbare mensen. Dat leek me ook een goed idee voor Lochem”. Dick, ook een enthousiaste wielrenner, informeerde bij zijn wielerclub De Paaschberg of er mensen waren die mee wilden werken aan zijn initiatief. En binnen de kortste keren melden zich 18 vrijwilligers. Er werd ook contact opgenomen met het Stadhuus. Zij boden aan om met sponsorwerving te helpen. Dankzij deze hulp en sponsoren kon er binnen drie maanden een nieuwe elektrische riksja van € 9000 worden aangeschaft! De riksja werd gestald bij het Stadhuus. “Zoiets is alleen mogelijk als je het met elkaar doet” vertelt Dick. Er werd contact opgenomen met Gudula, Tusselerhof en het Vandermolenhuis. Ook zij reageerden meteen enthousiast. Omdat voor de bewoners een riksja-tocht een geweldig uitje is. “Mensen vertellen je onderweg hun verhaal, wijzen je op allerlei zaken die je nog niet waren opgevallen. Of ik vertel hen wat over de omgeving. Het is nooit saai. Bij boer van Binsbergen kunnen we zelfs door de stal fietsen waar de koeien staan. De tochten zijn gratis, maar een vrijwillige bijdrage is welkom om de kosten te kunnen dekken”. Dicks enthousiasme werkt zo aanstekelijk dat inmiddels ook andere inwoners van Lochem en zelfs minder mobiele toeristen het stadhuus weten te vinden voor een riksja-tocht. Het aantal aanvragen neemt daardoor toe. En daarom zijn nieuwe vrijwilligers heel welkom! Aan de mensen die belangstelling hebben vertellen Dick, Henk en hun collega’s graag meer over de fietstochten en de mensen die met hen meegaan. Niemand gaat onvoorbereid op pad. Het is niet moeilijk, maar je moet wel even wennen aan zo’n fiets. En natuurlijk moet je ook vertrouwd raken met de passagiers. Voor meer informatie en/of aanmelding kan gemaild worden naar [email protected] Op www.stadhuuslochem.nl staat ook meer informatie. Als Henk Pasman weer op de riksja stapt om hem terug te fietsen naar het Stadhuus kijken we hem na en vertrouwt Dick mij toe: ”Wat is het toch fijn om leuke dingen te doen met – en voor elkaar, dat geeft zo’n mooi onderlinge band die niet met geld te koop is!” Bij de foto: Henk Pasman piloot, Gonnie Welbergen en Dick ten Broeke.
Lees meer